Εξουσιοδοτημένος Πράκτορας των Τυχηρών Παιγνίων
και των Υπηρεσιών της ΟΠΑΠ προς το Ελληνικό κοινό.
Μέλος του Σωματείου πρακτόρων ΟΠΑΠ Ν. Καβάλας
Θάσος 14 Νοέμβρη 2011
Προς: Τους συναδέλφους πράκτορες ΟΠΑΠ και τους αντιπροσώπους στη Γ.Σ.
Θέμα: Πρόταση Ψηφίσματος (προσυνελευσιακή συζήτηση)
Ψήφισμα (επιγραμματικά)
- Τα Gaming Halls της ΟΠΑΠ: Η ΟΠΑΠ σαφέστατα εκ της σύμβασης ΟΠΑΠ - Πρακτόρων δεν μπορεί να αναπτύξει παράλληλο φυσικό δίκτυο, επομένως ούτε και τα περίφημα gaming halls. Ούτε η ίδια ούτε θυγατρική της ούτε συνεργαζόμενη με αυτήν άλλη εταιρία. Οι πράκτορες ΟΠΑΠ βρίσκονται σε ευθεία ρήξη με την εταιρία αν επιχειρήσει προς αυτή την κατεύθυνση και θα ενημερώσουν κάθε αρμόδιο, ειδικώς δε την επιτροπή κεφαλαιαγοράς για τυχόν παραπλάνηση των μετόχων από σχετικές ανακοινώσεις της εταιρίας. Κάθετη και αδιαπραγμάτευτη είναι επίσης η άρνηση της ΠΟΕΠΠΠ να δημιουργήσει η ΟΠΑΠ δίκτυο gaming halls για τα 15.000 VLT’s που της παραχώρησε ο νόμος σε συνεργασία με πράκτορες ή ομάδες πρακτόρων ή συνεταιρισμούς αυτών.
- Τα Gaming Halls των ιδιωτών υποπαρόχων της ΟΠΑΠ: Η ΠΟΕΠΠΠ δεν θα επιτρέψει να λειτουργήσουν τα VLT’s ούτε στα πρακτορεία της ΟΠΑΠ, αν πρώτα η ΟΠΑΠ δεν δεσμευτεί με δικαιοπραξία στην ΠΟΕΠΠΠ ότι στις συμβάσεις παραχώρησης στους ιδιώτες για δημιουργία gaming halls για τα 18.500 VLT’s που τους αναλογούν δεν ορίζεται ότι:
α) τα gaming halls των ιδιωτών δεν επιτρέπεται να λειτουργήσουν σε απόσταση μικρότερη των 200 μέτρων από υφιστάμενο πρακτορείο ΟΠΑΠ, χωρίς καμιά δυνατότητα εξαίρεσης
β) δεν παραχωρείται σε αυτά αριθμός VLT’s μεγαλύτερος της σχέσης 1 VLT ανά 500 κατοίκους
γ) Στις πόλεις με πληθυσμό πάνω από 10.000 κατοίκους δεν δίνεται άδεια λειτουργίας gaming hall για λιγότερα από 12 VLT’s
- VLT’s στα πρακτορεία ΟΠΑΠ: Ελάχιστη προμήθεια 6% κατά το σημερινό ελάχιστο ωράριο λειτουργίας των πρακτορείων (9:00 ως 21:00). Και 25% αύξηση προμήθειας (7,5%) για κάθε επέκταση του προγράμματος. Το 25% είναι απαραίτητο για την κάλυψη αναγκαίων επιβαρύνσεων των επιχειρήσεων μας, προκειμένου να ανταποκριθούμε σε επιμηκύνσεις ειδικά νυχτερινού ωραρίου (συστήματα φύλαξης, ασφάλιση εισπράξεων, πρόσθετο προσωπικό κλπ).
Αδιαπραγμάτευτη άρνηση συμμετοχής σε οποιοδήποτε κόστος της ΟΠΑΠ
- Το ίντερνετ: Είναι σαφές από τη Σύμβαση ΟΠΑΠ – Δημοσίου ότι τα τυχηρά παίγνια που ανατέθηκαν στην ΟΠΑΠ (και τα αθλητικά στοιχήματα αλλά και γενικότερα κάθε τυχηρό παίγνιο που βασίζεται σε αθλητικά γεγονότα) ανατέθηκαν κατά αποκλειστικότητα και για τη διανομή τους μέσω φυσικών καταστημάτων (πρακτορεία) αλλά και με κάθε πρόσφορο μέσο που παρέχει η εξέλιξη της τεχνολογίας. Επομένως το δημόσιο δεν έχει δικαίωμα αδειοδότησης ιντερνετικών εταιριών και μόνο η ΟΠΑΠ μπορεί να δραστηριοποιηθεί στο διαδίκτυο. Αλλά εφόσον αυτό είναι αποκλειστικό δικαίωμα της ΟΠΑΠ, τότε αυτή δεσμεύεται συμβατικώς με το φυσικό της δίκτυο ότι δεν θα διοργανώσει κανένα αποκλειστικό τυχηρό παίγνιο εκτός φυσικών χώρων. Αν επιμείνει η Πολιτεία να αδειοδοτήσει και άλλες εταιρίες για την οργάνωση, λειτουργία, διαχείριση και διεξαγωγή αθλητικών στοιχημάτων στο ίντερνετ, η ΠΟΕΠΠΠ θα διεκδικήσει δικαστικά κατά της Πολιτείας τα δικαιώματα της ΟΠΑΠ και του δικτύου της αλλά θα στραφεί δικαστικά και κατά της διοίκησης της ίδιας της ΟΠΑΠ για παράβαση καθήκοντος και απιστία κατά την υπηρεσία, αν δεν προασπίσει τα συμβατικά, εκ του Δημοσίου, δικαιώματα της εταιρίας και κατ’ επέκταση του δικτύου της. Φυσικά σε καμιά περίπτωση δεν θα αποποιηθούμε των δικαιωμάτων μας και για τα υπόλοιπα παιγνίδια της εταιρίας, που διοργανώνονται κατ’ αποκλειστικότητα και άρα σε καμιά περίπτωση δεν μπορούν να διεξαχθούν στο διαδίκτυο.
- Οι κάρτες παίκτη της ΟΠΑΠ: Η Γ.Σ. της 19/1/2011 έχει αποκλείσει τη χρήση καρτών για στοιχηματισμό εκτός των πρακτορείων μας. Παρ’ όλα αυτά, γενική αρχή της ΠΟΕΠΠΠ είναι ότι κάθε δέσμευση της εταιρίας προς το δίκτυο, σχετική με την καταβολή προμήθειας, ισχύει μόνο εφόσον ενσωματώνεται ως παράρτημα στην εν ισχύ σύμβαση ΟΠΑΠ – Πρακτόρων. Οι δεσμεύσεις του Δ.Σ. της εταιρίας και οι Υπουργικές Αποφάσεις δεν αρκούν.
- Κλιμακωτή προμήθεια: Η κλιμακωτή προμήθεια στο Πάμε Στοίχημα που διαπραγματεύεται η ΠΟΕΠΠΠ με την ΟΠΑΠ είναι μέρος των γενικών συζητήσεων για τον προσδιορισμό πάγιου υπολογισμού της αποζημίωσης του φυσικού δικτύου για όλα τα παιχνίδια, υφιστάμενα και μελλοντικά, σε ύψος 30% επί του τζίρου, αφαιρουμένων των κερδών του κοινού. Είναι σαφές πως καμιά συμφωνία ειδικά για το Πάμε Στοίχημα δεν μπορεί να τεθεί σε ισχύ, αν προηγουμένως ο πάγιος αυτός τρόπος υπολογισμού της προμήθειας των πρακτορείων δεν κατοχυρωθεί συμβατικά, ως παράρτημα των ατομικών συμβάσεων ΟΠΑΠ – Πρακτόρων, για ΟΛΑ τα παιχνίδια της ΟΠΑΠ. Και επιπλέον για το Πάμε Στοίχημα, προκειμένου να υπολογιστεί το μήκος στήλης, εντέλλεται η ΠΟΕΠΠΠ να περιορίσει τα μονά παιχνίδια, τις δυάδες και τις τριάδες, ανάλογα με το πλήθος των πιθανοτήτων επαλήθευσης αυτών (μονό τα γεγονότα που η έκβαση τους έχει 2 ως 5 πιθανότητες, δυάδες τα γεγονότα με 6 - 18 πιθανότητες και τριάδες τα γεγονότα με περισσότερες από 19 πιθανότητες. Πολλά στοιχήματα του in live betting, που επείγεται να ξεκινήσει άμεσα η ΟΠΑΠ, κρύβουν γκανιότα δυάδας και τριάδας και δεν είναι δυνατό σε μας να αποδίδουν προμήθεια μονού.
- Πώληση της ΟΠΑΠ σε ιδιώτες: Η ΠΟΕΠΠΠ θα ενημερώσει την επιτροπή κεφαλαιαγοράς ότι δεν συναινεί και δεν θα συνδράμει στην πώληση κατά 100% της ΟΠΑΠ στους κερδοσκόπους ιδιώτες. Διότι είναι σαφές πως ο κοινωνικός έλεγχος που επικαλείται η Πολιτεία για τα τυχηρά παίγνια, μπορεί να λάβει χώρα, και προκειμένου να διατηρηθεί το Ελληνικό Μονοπώλιο, μόνο αν τη διοίκηση της εταιρίας διορίζει και ελέγχει το Δημόσιο. Με αυτές τις προϋποθέσεις το δίκτυο των πρακτορείων ΟΠΑΠ συνδέθηκε κατά αποκλειστικότητα με την εταιρία και σε περίπτωση απορρύθμισης αυτής της σχέσης ΟΠΑΠ και Δημοσίου, τότε το δίκτυο λιανικής θα αναζητήσει και άλλες ευκαιρίες συνεργασίας είτε άλλων παιγνίων εκτός ΟΠΑΠ είτε παιγνίων που διοργανώνει και η ΟΠΑΠ αλλά ανταγωνιστές της προσφέρουν καλύτερους όρους πρακτόρευσης (VLT’s, αθλητικά στοιχήματα κλπ). Σε περίπτωση δε που ο νέος ιδιοκτήτης της ΟΠΑΠ επιζητήσει αποκλειστική εκ νέου συνεργασία, τότε καθίσταται σαφές πως θα επαναδιαπραγματευτούμε και τους όρους συνεργασίας ειδικώς δε τους οικονομικούς.
- Εφάπαξ: Να συνεχιστεί η είσπραξη των συνδρομών, να αποδοθούν τα δικαιώματα στους ήδη κατοχυρώσαντες αυτά και να εκσυγχρονιστούν οι όροι του συμβολαίου ώστε το πρόγραμμα να καταστεί βιώσιμο, λαμβάνοντας φυσικά υπόψη και τα αποτελέσματα της αναλογιστικής μελέτης. Ως και το 2023 ετήσια αύξηση 10% των εισφορών και ανώτατο πλαφόν απόδοσης τα 20.973 ευρώ που εισέπραξε ο τελευταίος δικαιούχος. Ελάχιστη απαιτούμενη συμμετοχή στο πρόγραμμα 25 χρόνια, εκτός αν ο δικαιούχος συνταξιοδοτείται νωρίτερα, οπότε εισπράττει αναλογικά. Μετά τα 25 χρόνια στο εφάπαξ, αν δεν αποχωρεί από το επάγγελμα, διακόπτονται οι συνδρομές και τα χρήματα αποδίδονται στον δικαιούχο μόλις παραδώσει την άδεια του πρακτορείου.
Να εξελιχθούν οι δικαστικοί αγώνες κατά της ΟΠΑΠ για την επιστροφή των τόκων από το κοινό αλληλέγγυο κεφάλαιο των πρακτόρων ώστε να ενισχυθούν τα ταμειακά διαθέσιμα του εφάπαξ.
Να δοθεί η εξουσιοδότηση στο Δ.Σ. να προσφύγει στη συνδρομή ειδικών πραγματογνωμόνων, για έλεγχο των ως σήμερα αποδοχών στους δικαιούχους.
Ανάλυση του ψηφίσματος
Ημερομηνία σύγκλησης της Γ.Σ.
Όλος ο κλάδος βρίσκεται σε αναμονή των εργασιών της έκτακτης Γ.Σ. που, μιας και το επείγον της έχει ήδη επισημανθεί από το ανώτατο συνδικαλιστικό μας όργανο, καλό θα ήταν να συγκληθεί εντός του 2011, αφού οι εξελίξεις τρέχουν με ρυθμούς φρενίτιδας.
Κι εδώ τεχνικά πρέπει να αντιμετωπιστεί το πρώτο πρόβλημα. Η ημερομηνία σύγκλησης. Διότι και πέρσι τέτοια εποχή η συντριπτική πλειοψηφία των Σωματείων της ΠΟΕΠΠΠ πίεζε φορτικά για σύγκληση έκτακτης Γ.Σ. με σκοπό τον σχεδιασμό δυναμικών κινητοποιήσεων αλλά το Δ.Σ. ακολούθησε τη γνωμοδότηση της νομικής υπηρεσίας ότι σε κάθε περίπτωση, ακόμη και σε έκτακτες Γ.Σ., πρέπει να μεσολαβήσει χρονικό διάστημα ενός μηνός, τουλάχιστον, από την πρόσκληση ως τη σύγκληση. Ήδη έχουμε 14 του μήνα Νοέμβρη και αν ακόμη και σήμερα αποσταλεί η πρόσκληση, τότε η Γ.Σ. δεν μπορεί να συγκληθεί πριν την 15 Δεκέμβρη. Εκτός αν η νομική υπηρεσία αποφανθεί ότι αρχικά δεν γνωμάτευσε σωστά άρα μπορούμε να περιορίσουμε τον χρόνο και από λάθος της καθυστερήσαμε πέρυσι.
Πάμε στα φετινά. Κακώς η Γ.Σ. δεν διεξήχθη την κενή αγωνιστικού προγράμματος προηγούμενη εβδομάδα ή έστω την τρέχουσα. Θα βοηθιούνταν πλήθος συναδέλφων να παρακολουθήσουν τις εργασίες και να λάβουν γνώση των πραγματικών προτεραιοτήτων του ανώτατου συνδικαλιστικού μας οργάνου. Η ευκαιρία χάθηκε και ο χρόνος δεν γυρίζει πίσω. Κοιτάμε μπροστά και ...όποιος ενδιαφέρεται θα βρει τρόπο να έρθει. Οι άλλοι θα περιοριστούν σε κριτική εκ του ασφαλούς, που δεν προσφέρει τίποτε. Πριν συμβούν, πρέπει να ανακαλύπτονται και να διορθώνονται τυχόν λάθη.
Κατά πάγια τακτική της ΠΟΕΠΠΠ, οι Γ.Σ. δεν διεξάγονται Δευτέρα, Τετάρτη και Παρασκευή διότι αντιδρούσε το Σωματείο Ιπποδρόμου (διεξάγονταν Ιπποδρομίες) ούτε και Τρίτη, διότι αντιδρά το σωματείο χονδρικής λαχείων (μοιράζονται στους λιανοπωλητές τα λαχεία της εβδομάδας). Μένει μόνο η Πέμπτη. Και Πέμπτη 15 Δεκέμβρη είναι η τελευταία αγωνιστική των ομίλων του ΟΥΕΦΑ. Άρα οι αντιπρόσωποι Αττικής θα αδειάσουν από νωρίς την αίθουσα για να επιστρέψουν στα πρακτορεία τους πριν τον πρώτο αγώνα στις 19:00. Τα θέματα είναι πολλά και πολύπλοκα και χρειάζονται εκτενή ανάλυση. Κακώς η συνέλευση δεν είναι διήμερη. Πολύ πιθανό αντί να βγουν σαφείς κι αναλυτικές αποφάσεις, για άλλη μια φορά να οδηγηθούμε στην παγιδευτική «εν λευκώ εξουσιοδότηση του Δ.Σ. για χειρισμούς των υποθέσεων κατά την κρίση του», που στο πρόσφατο παρελθόν μας οδήγησε σε ολέθρια λάθη. Και λάθη επαναλαμβανόμενα δεν είναι λάθη. Είναι σχεδιασμός. Μένει η Πέμπτη 22 Δεκέμβρη, που όμως είναι ήδη Χριστούγεννα κι άρα πηγαίνουμε για το 2012 που θα είναι αργά. Η Γ.Σ. δεν μπορεί να γίνει την Πέμπτη 1 Δεκέμβρη γιατί στην αλλαγή του μήνα οι οικονομικές υποχρεώσεις συνθλίβουν τα ταμεία μας κι άρα δεν απομένει παρά να συγκληθεί την Πέμπτη 8 Δεκέμβρη ή ακόμη καλύτερα το διήμερο Πέμπτη - Παρασκευή 8 και 9 Δεκέμβρη και η ίδια η Γ.Σ. να νομιμοποιήσει τη σύγκληση, αν κι επιμένω πως καμιά νομιμοποίηση για τον χρόνο σύγκλησης έκτακτης Γ.Σ. δεν απαιτείται καταστατικά.
Για την οικονομία του χρόνου αλλά και για την καλύτερη προετοιμασία των αντιπροσώπων στα ειδικά θέματα (νομικά, οικονομικά, τεχνικά) που θα αντιμετωπίσουν, καλό θα είναι το Δ.Σ. μαζί με την πρόσκληση ή έστω τουλάχιστον 10 ημέρες πριν τη διεξαγωγή της Γ.Σ. να αποστείλει στους αντιπροσώπους και την εισήγηση του Δ.Σ. επί όλων των θεμάτων και να μην αρκεστεί σε βεβιασμένη ανάγνωση της κατά την έναρξη των εργασιών. Γιατί έτσι πολλά θέματα και ειδικά ζητήματα δεν γίνονται αντιληπτά. Όσο πιο πολύ αναλυθούν τα θέματα, τόσο καλύτερα θα είναι τα αποτελέσματα.
Τα θέματα της Γ.Σ.
Έχει προαγγελθεί πως θα εξεταστούν το εφάπαξ και τα gaming halls της ΟΠΑΠ για τα φρουτάκια. Το ένα καθαρά νομικοοικονομικοτεχνικό ζήτημα και το άλλο νομικό και αγωνιστικό.
Στο πρώτο μπορεί ο κλάδος να αποφασίσει κατά πλειοψηφία και δεν φοβάται τη διχογνωμία, ειδικά αυτή που αναμένεται να προκύψει μεταξύ μεγαλύτερων και νεώτερων. Οι πρώτοι θέλουν όσο το δυνατότερο περισσότερες αποδοχές από το εφάπαξ, που όμως θα κληθούν να τις πληρώσουν οι νεώτεροι. Και είναι πάρα πολλά τα μέλη της Γ.Σ. που βρίσκονται ηλικιακά κοντά στο εφάπαξ.
Όμως το δεύτερο θέμα είναι κρίσιμα αγωνιστικό και πρέπει να εξασφαλιστεί η μεγαλύτερη δυνατή σύμπνοια. Δεν υπάρχουν περιθώρια για πλειοψηφικές αποφάσεις. Η εξασφάλιση προϋποθέσεων απόλυτης ομοφωνίας είναι επιβεβλημένες. Αλλά για τα φρουτάκια οι παλαιότεροι (πικαρισμένοι και από τυχόν σε βάρος τους απόφαση για το εφάπαξ που θα έχει προηγηθεί) δεν προβληματίζονται κύρια. Αποχωρούν από το επάγγελμα στο άμεσο μέλλον. Το εφάπαξ βρίσκεται μπροστά τους. Δεν μπορώ λοιπόν να κρίνω σκόπιμη τη συνεξέταση τόσο διαφορετικών μεταξύ τους θεμάτων. Ας εξεταστούν τουλάχιστον σε διαφορετικές μέρες.
Τα Gaming Halls της ΟΠΑΠ
Για το εφάπαξ έχω ήδη μιλήσει αναλυτικά. Δεν θα επαναλάβω την επιχειρηματολογία παρά μόνο την πρόταση. Ας δούμε πρώτα τα gaming halls για τα 15.000 φρουτάκια που θα διαχειριστεί άμεσα η ΟΠΑΠ. Και ξεκινάμε από το βασικότερο. Έχει η ΟΠΑΠ δικαίωμα να τα αναπτύξει, ως παράλληλο δίκτυο, δίπλα στο δικό μας; Τι έχουμε υπογράψει με την εταιρία;
«Η ΟΠΑΠ Α.Ε. έχει ως αντικείμενο δραστηριότητάς της την οργάνωση, λειτουργία, διεξαγωγή και διαχείριση τυχηρών παιγνίων και στοιχημάτων, καθώς επίσης και άλλες συναφείς με τις ως άνω δραστηριότητες. Στο πλαίσιο αυτό και προς επίτευξη του εταιρικού της σκοπού, η ΟΠΑΠ διατηρεί σε όλη την επικράτεια δίκτυο από Πράκτορες, οι οποίοι συνδέονται κατά αποκλειστικότητα με την ΟΠΑΠ ως προς τις δραστηριότητες, τις σχετικές με τα τυχηρά παίγνια … το οποίο αποτελεί το μοναδικό φυσικό δίκτυο της ΟΠΑΠ».
Άρα σαφέστατα η ΟΠΑΠ δεν μπορεί να αναπτύξει παράλληλο φυσικό δίκτυο, επομένως ούτε και τα περίφημα gaming halls, που θα είναι αμιγή καταστήματα (ούτε καφετέριες, ούτε καμιά άλλη δραστηριότητα δεν επιτρέπει ο νόμος να λαμβάνει χώρα σε αυτά, ούτε φυσικά και τα υπόλοιπα παιχνίδια της ΟΠΑΠ και κατά συνέπεια ούτε τα πρακτορεία μας μπορεί να είναι), στα οποία θα τοποθετούνται μέχρι και 25 φρουτάκια (VLT’s).
Εδώ, αποκαλύπτει ο Τύπος και προκειμένου να αποφύγει η διοίκηση της ΟΠΑΠ τον σκόπελο της σύμβασης μας, πρέπει να επισημανθεί πως η εταιρία διαρρέει ότι θα αναπτύξει το δίκτυο των gaming halls μέσω άλλης εταιρίας της ΟΠΑΠ. Μπορούμε να το επιτρέψουμε αυτό; Όχι. Γιατί επίσης η σύμβαση μας προβλέπει ότι: «Ο Πράκτορας αναλαμβάνει έναντι των θυγατρικών της ΟΠΑΠ ή των εταιρειών στις οποίες μπορεί να εκχωρηθεί από την ΟΠΑΠ η λειτουργία και διεξαγωγή, εν όλω ή εν μέρει, των τυχηρών παιγνίων που διοργανώνει η ΟΠΑΠ στην Ελλάδα, όλες τις προβλεπόμενες στην παρούσα σύμβαση υποχρεώσεις και απολαμβάνει όλα τα αντίστοιχα δικαιώματα, χωρίς να χρειάζεται να καταρτισθεί ειδική προς τούτο σύμβαση μεταξύ του Πράκτορα και των θυγατρικών ή των εταιρειών αυτών». Δεμένη κι από εδώ η εταιρία κι ας μην άρεσε τότε η σύμβαση σε μερικούς. Όμως αυτό δεν μας αρκεί. Γιατί η δημιουργία μιας τέτοιας εταιρίας κρύβει την παγίδα πώλησης της εταιρίας αυτής σε ιδιώτες, μετά την παραχώρηση σε αυτήν των gaming halls. Ο νόμος το λέει ξεκάθαρα πως τα 15.000 VLT’s θα τα λειτουργήσει απ’ ευθείας η ΟΠΑΠ και δεν προβλέπει εκχώρηση με κανέναν τρόπο του δικαιώματος αυτού. Επειδή όμως εδώ είναι Ελλάδα, χρέος της Γ.Σ. είναι να καταστήσει σαφές ότι θα έρθει σε πλήρη ρήξη με την εταιρία αν επιχειρήσει να δημιουργήσει ένα καινούργιο brand ειδικά για τα VLT’s.
Ας αντιμετωπίσουμε εδώ ένα υπαρκτό πρόβλημα. Η ΟΠΑΠ αγόρασε (ήδη πλήρωσε) το δικαίωμα να λειτουργήσει 15.000 VLT’s ΜΕΣΑ στα πρακτορεία της (και όχι ΜΕΣΩ των πρακτορείων της, όπως σκόπιμα, εκ των υστέρων, παραπλανά στις ανακοινώσεις της η διοίκηση της εταιρίας). Όμως ο αριθμός των πρακτορείων που λειτουργούν σήμερα δεν ξεπερνά τα 4.200. Και ο νόμος ορίζει πως στο καθένα μπορεί να τοποθετηθούν το πολύ 3 VLT’s. Και επιπλέον η ΟΠΑΠ αποφάσισε πως θα θέσει και προϋποθέσεις για το πόσα από τα 3 μπορεί να αναλάβει ο καθένας μας. Ηλίου φαεινότερο πως ούτε τα 7.000, από τα 15.000 VLT’s της ΟΠΑΠ, δεν θέλει να δώσει σε μας. Γι’ αυτό ζητά να δημιουργήσει τα gaming halls «σε συνεργασία με τους πράκτορες», όπως λέει στις ανακοινώσεις.
Πρέπει να μας προβληματίζει αυτό; Όχι. Σε καμιά περίπτωση. Δεν μπορούμε να μπούμε σε διαδικασίες αμφισβήτησης, στην πράξη, του δικαιώματος να είμαστε σε κάθε περίπτωση «ΤΟ ΜΟΝΑΔΙΚΟ ΦΥΣΙΚΟ ΔΙΚΤΥΟ ΤΗΣ ΟΠΑΠ». Τι λέμε λοιπόν; Της ΟΠΑΠ είναι το πρόβλημα, η ΟΠΑΠ ας ενδιαφερθεί και για τη λύση, αν δεν θέλει να έχει τα μισά από τα VLT’s, που αγόρασε, στις αποθήκες της. Και όπως κάποιοι έτρεξαν στην Κυβέρνηση και άλλαξε τον αριθμό των VLT’s στα αμιγή καταστήματα (από 20 σε 25), έτσι ας τρέξει και η ΟΠΑΠ να αλλάξει το πλήθος των VLT’s που μπορούν να μπουν στα πρακτορεία, ώστε να χωρούν ΟΛΑ ΣΕ ΜΑΣ ΚΑΙ ΜΟΝΟ ΣΕ ΜΑΣ. Και πολύ περίεργο που κάποιοι συνδικαλιστές «συμμερίζονται τις έγνοιες της ΟΠΑΠ», για να μην πω τίποτε χειρότερο. Ευτυχώς η ίδια η ανακοίνωση της ΠΟΕΠΠΠ ξεκαθαρίζει τις θέσεις.
Κάθετη και αδιαπραγμάτευτη άρνηση της ΠΟΕΠΠΠ να δημιουργήσει η ΟΠΑΠ δίκτυο gaming halls για τα 15.000 VLT’s που της παραχώρησε ο νόμος ή να συνεργαστεί για τη δημιουργία τους με πράκτορες ή ομάδες πρακτόρων ή συνεταιρισμούς πρακτόρων. Αυτή είναι η μοναδική απόφαση που μπορεί να πάρει η Γ.Σ.. Τελειώνει όμως, με αυτό, το θέμα των gaming halls; Φυσικά και όχι. Γιατί θα υπάρξουν τα gaming halls για τα υπόλοιπα 18.500 VLT’s που θα παραχωρήσει η ΟΠΑΠ, έναντι αμοιβής, σε τρίτους.
Τα Gaming Halls των ιδιωτών υποπαρόχων της ΟΠΑΠ
Μη ξεχνάμε πως ο νόμος έδωσε άδεια για 35.000 VLT’s. Στην ΟΠΑΠ 15.000, στον ΟΔΙΕ 1.500 και μέσω ΟΠΑΠ στους ιδιώτες 18.500. Θέμα λοιπόν προς τη νομική υπηρεσία της Ομοσπονδίας: Έχει σχέση με τα VLT’s το συμβατικό μας δικαίωμα «η ΟΠΑΠ θα διαθέτει κατά αποκλειστικότητα μέσω του ως άνω δικτύου Πρακτόρων… και στην περίπτωση που αποκτήσει από διαφορετική αιτία το αποκλειστικό δικαίωμα οργάνωσης, λειτουργίας, διαχείρισης και διεξαγωγής στην Ελλάδα άλλων τυχηρών παιγνίων»; Και ένα δεύτερο: Εφόσον η ΟΠΑΠ θα έχει τον τιμολογιακό έλεγχο ακόμη και των VLT’s που θα παραχωρήσει στους ιδιώτες και θα ασκεί κάθε μορφή ελέγχων, ενώ θα συνεργάζεται μαζί τους με την έννοια ότι θα τους παραχωρεί έναντι αμοιβής την καθοριστικά απαραίτητη χρήση του ΚΜΣ της εταιρίας, θα είναι ή όχι οι εταιρίες των ιδιωτών «εταιρείες στις οποίες μπορεί να εκχωρηθεί από την ΟΠΑΠ η λειτουργία και διεξαγωγή, εν όλω ή εν μέρει, των τυχηρών παιγνίων που διοργανώνει η ΟΠΑΠ στην Ελλάδα»; Αν η νομική μας υπηρεσία γνωμοδοτήσει θετικά, τότε και αυτά τα gaming halls θα πρέπει να λειτουργήσουν σύμφωνα με τη σύμβαση μας, τουλάχιστον όσον αφορά τις αποστάσεις από τα πρακτορεία μας και τα πληθυσμιακά κριτήρια. Δηλαδή ή θα πάνε στα βουνά και στις ραχούλες ή σε θέσεις που σε μας είναι ασύμφορο να λειτουργήσουμε πρακτορείο (και απορώ πως θα συμφέρει αυτούς). Αν η νομική υπηρεσία γνωμοδοτήσει πως τα gaming halls των ιδιωτών καθόλου δεν σχετίζονται με την ΟΠΑΠ, τότε πρέπει να αντιμετωπιστούν με τη συνδικαλιστική μας δύναμη. ΑΠΟ ΤΩΡΑ, πριν ξεκινήσουν, και όχι στο μέλλον. Αν τα gaming halls της ΟΠΑΠ τα κρίνουμε ως ανταγωνιστικές επιχειρήσεις, τότε γιατί τα ιδιωτικά halls να τα αντιμετωπίσουμε διαφορετικά; Την ευθύνη σύνταξης της σύμβασης παραχώρησης των 18.500 VLT’s στους 10 - 15 ιδιώτες την έχει η ίδια η ΟΠΑΠ. Δεύτερη λοιπόν απόφαση που πρέπει να λάβει η Γ.Σ. είναι πως οι πράκτορες, αφού έχουμε κατοχυρωμένο το δικαίωμα λειτουργίας αποκλειστικά στα καταστήματα μας των 15.000 VLT’s της ΟΠΑΠ, δεν θα τα λειτουργήσουμε ποτέ αν πριν η ΟΠΑΠ δεν μας παρουσιάσει τη σύμβαση παραχώρησης των 18.500 VLT’s σε ιδιώτες, στην οποία να γίνεται σαφές ότι:
α) τα gaming halls των ιδιωτών δεν επιτρέπεται να λειτουργήσουν σε απόσταση μικρότερη των 200 μέτρων από υφιστάμενο πρακτορείο ΟΠΑΠ, χωρίς καμιά δυνατότητα εξαίρεσης
β) δεν παραχωρείται σε αυτά αριθμός VLT’s μεγαλύτερος της σχέσης 1 VLT ανά 500 κατοίκους (αιτιολόγηση: Σύμφωνα με τη σύμβαση η λειτουργία νέου πρακτορείου επιτρέπεται μόνο εφόσον ικανοποιείται η προϋπόθεση της σχέσης ένα πρακτορείο ανά 3.500 κατοίκους. Οι 11.000.000 κάτοικοι στον Ελληνικό χώρο αν διαιρεθούν με τα 35.000 VLT’s που συνολικά προβλέπει ο νόμος για ΟΠΑΠ και εκτός ΟΠΑΠ, τότε η σχέση πηγαίνει στο 1 VLT ανά 315 κατοίκους. Επομένως 11 VLT’s ανά 3.500 κάτοικοι. Κατά συνέπεια, εφόσον τα 3 από αυτά λειτουργούν ήδη σε πρακτορείο ΟΠΑΠ της περιοχής, μόνο 8 απομένουν προς διανομή από τα 11 που αναλογούν. Εξού και η σχέση 1 VLT ανά 500 κατοίκους, που προτείνεται εδώ).
γ) Στις πόλεις με πληθυσμό πάνω από 10.000 κατοίκους δεν δίνεται άδεια λειτουργίας gaming hall για λιγότερα από 12 VLT’s (αιτιολόγηση: Για να μη γεμίσει η κάθε γειτονιά με μικροκαταστήματα, που θα έχουν 3 - 5 VLT’s ως βιτρίνα και θα προσπαθήσουν να παίξουν και παράνομα. Με ελάχιστη λειτουργία 12 VLT’s ανά hall, ο μέσος όρος VLT’s ανά κατάστημα δεν μπορεί να πέφτει κάτω από 18 και λαμβανομένου υπόψη πως τουλάχιστον 3.000 VLT’s θα διατεθούν, ως 3, σε καφετέριες και άλλους μη αμιγείς χώρους κι επιπλέον 2.000 – 3.000 σε ακτοπλοϊκές γραμμές και κρουαζιερόπλοια, άρα δεν πρόκειται να αναπτυχθούν περισσότερα από 700 ιδιωτικά gaming halls ανταγωνιστικά στα πρακτορεία μας. Περίπου 1 hall με 18 VLT’s ανά 6 υφιστάμενα πρακτορεία ΟΠΑΠ, συν τα καφέ, τις αίθουσες ξενοδοχείων, τα νετ-καφέ κλπ που θα πάρουν μέχρι 3. Κάντε τώρα τον υπολογισμό και δείτε τι εξουθενωτικό ανταγωνιστικό δίκτυο δημιουργείται δίπλα μας. Αν δεν μπει ο όρος του κατώτατου πλαφόν στα 12 VLT’s, τότε τα σημεία ανταγωνισμού πολλαπλασιάστε τα επί 3!!)
Τους υποχρεωτικούς αυτούς όρους για την παραχώρηση από την ΟΠΑΠ των 18.500 VLT’s σε υποπαρόχους η ΠΟΕΠΠΠ πρέπει να τους εξασφαλίσει με συμβατική σχέση και σε καμιά περίπτωση να μην αρκεστεί σε δεσμεύσεις του Δ.Σ. της ΟΠΑΠ ή Υπουργικές Αποφάσεις. Διότι οι αποφάσεις κι οι νόμοι αλλάζουν κι αντικαθίστανται από νεώτερες, εν μία νυκτί. Ότι αποφασίσουμε να διεκδικήσουμε, να το διεκδικήσουμε τώρα και να μην το αφήσουμε για το μέλλον. Τώρα, πριν ξεκινήσουν τα VLT’s ούτε στα πρακτορεία μας. Γιατί η ΟΠΑΠ είναι υποχρεωμένη, πάλι από τη σύμβαση μας «να ενημερώνει τον Πράκτορα για τους γενικούς και ειδικούς όρους και τις προϋποθέσεις και για οτιδήποτε σχετικό με τα νέα παίγνια και να μεριμνά για την εγκατάσταση του απαραίτητου εξοπλισμού λειτουργίας των παιγνίων στα πρακτορεία, δύο (2) τουλάχιστον μήνες πριν από την εισαγωγή και λειτουργία τους». Στην περίπτωση των monitors games η ΠΟΕΠΠΠ δεν το προάσπισε αυτό και δεν επιτρέπεται να το ξαναβρούμε μπροστά μας.
Τα VLT’s
Η ΟΠΑΠ αντιτίθεται σφόδρα σε όλα αυτά. Έχει ήδη δεσμευτεί στους μετόχους της πως όλα τα VLT’s που η ίδια θα λειτουργήσει, θα πάνε σε gaming halls σε …«συνεργασία με τους πράκτορες». Γιατί; Διότι στην έρευνα που έχει στα χέρια της τα VLT’s εμφανίζονται να κανιβαλίζουν όλα τα άλλα παιχνίδια και ιδιαίτερα το ΚΙΝΟ. Ας μη γελιόμαστε. Τα VLT’s και το ΚΙΝΟ τρώνε από το ίδιο παχνί. Δεν φέρνουν καινούργιους πελάτες. Δείτε τους παλιούς θαμώνες των κουλοχέρηδων. Από τότε που κόπηκαν, ποιοι δεν ήρθαν στα πρακτορεία μας; Μόνο όσοι έπαιζαν στις νυχτερινές ώρες. Πρώτο πρόβλημα λοιπόν. Το ωράριο λειτουργίας των VLT’s. Όχι μόνο των VLT’s στα πρακτορεία μας αλλά αυτών στα halls.
Η ΟΠΑΠ φοβάται μέχρι και ζημίες από τα VLT’s διότι τα περιθώρια κέρδους είναι ασφυκτικά περιορισμένα. Επιστροφή στους παίκτες τουλάχιστον 80%. Υπέρ δημοσίου 6%. Τι μένει; Μόνο 14%. Και με αυτό τι να πληρώσει; Τα τοκοχρεωλύσια εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ που η Κυβέρνηση την υποχρέωσε να δανειστεί για να της τα δώσει, ως admission fee; Την απόσβεση της χρήσης των αποθεματικών της; Την ενοικίαση των VLT’s από τις κατασκευαστικές εταιρίες; Ή την προμήθεια των πρακτόρων. Όλα τα προηγούμενα είναι ανελαστικά κόστη. Μόνο το τελευταίο παζαρεύεται. Και να το δεύτερο πρόβλημα. Η προμήθεια μας. Είναι δυνατό να συζητάμε για ένα σωρό λεπτομέρειες και να μην ξεκινάμε από αυτό; Το κυριότερο; Πόσα θα παίρνουμε; Και είναι πράγματι παζαρέψιμο; Κυρίαρχη απαίτηση μας είναι να αμειβόμαστε με το 30% του τζίρου που πραγματοποιούμε, αφού αφαιρεθούν φυσικά τα κέρδη των παικτών. Επομένως 6% επί του τζίρου.
Αλλά με το ποσοστό αυτό, μας λένε, η ΟΠΑΠ δεν βγαίνει. Γιατί; Επειδή υπολογίζει να χάσει πάνω από 30% του ΚΙΝΟ, επιπλέον του 20% της πτώσης λόγω της οικονομικής κρίσης. Και 30% στο ΚΙΝΟ για να αντισταθμιστεί απαιτεί πωλήσεις στα VLT’s 64% των περσινών πωλήσεων στο ΚΙΝΟ, μόνο για να ισορροπήσει την πρόσθετη ζημία και να αντιμετωπίσει τη συρρίκνωση των πωλήσεων λόγω της κρίσης. Και τα καινούργια έξοδα εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ, από πού θα βγουν; Πρέπει τα VLT’s να φέρουν τζίρους 210% των περσινών πωλήσεων στο ΚΙΝΟ για να μένουν στην εταιρία τα ίδια καθαρά κέρδη. Αλλά: το κοινό των VLT’s είναι ακριβώς η κοινωνική ομάδα που πλήττεται κύρια από τα νέα μέτρα. Άρα θα ξοδεύει τρεις φορές λιγότερα. Κυρίως θα παίζει με τη χαμηλότερη μίζα. Με 10 λεπτά ανά ποντάρισμα κι αν υπολογίζουμε πως ο μέσος όρος θα καλύπτει 3 από τους 9 συνδυασμούς ανά κλήρωση, τότε ο τζίρος ανά VLT δεν θα ξεπερνά τα 36 ευρώ ανά ώρα. Με 6 εμπορικές ώρες που έχουμε τώρα, 216 ευρώ ημερησίως, και 173 ευρώ επιστροφή στους παίκτες απομένουν στον κουμπαρά 43 ευρώ από τα οποία τα 13 οδεύουν αυτομάτως στα κρατικά ταμεία. Με 15.000 VLT’s σε λειτουργία η ΟΠΑΠ περιμένει τζίρο 3.250.000 ευρώ ημερησίως και 1 δις 250 χιλ. ευρώ ετησίως. Πολύ μακριά από τον προαναφερθέντα στόχο. Άρα τι θα διεκδικήσει;
α) Αύξηση ωραρίου (και ούτε λόγος να γίνεται για πρόσθετο κόστος ασφάλισης των πρακτορείων που κινδυνεύουν από την εγκληματικότητα, ειδικά τις νυχτερινές ώρες)
β) Αύξηση του κόστους εργασίας στα πρακτορεία αλλά και του λειτουργικού τους κόστους γενικά λόγω επέκτασης του ωραρίου, όχι μόνο χωρίς καμιά πρόβλεψη αύξηση αμοιβής αλλά με επιπλέον ποσοστιαία μείωση αυτής (επισήμανση: ακούω για συζήτηση πρότασης της ΟΠΑΠ στην ΠΟΕΠΠΠ να μην υπολογίζονται στα κέρδη της εταιρίας τα τέλη της προς το δημόσιο!)
γ) Μετακύλιση, έστω μέρος, του κόστους κτήσης του εξοπλισμού στο δίκτυο λιανικής.
Με όλα αυτά πάνω από το κεφάλι μας, είναι δυνατό να προαναγγέλλεται σύγκληση Γ.Σ. χωρίς θέμα στην ημερήσια διάταξη τα ίδια, αυτά καθ’ αυτά, τα VLT’s; Πότε δηλαδή θα μάθουμε τους όρους λειτουργίας τους; Πάλι θα περιμένουμε να καταθέσει τις προτάσεις της πρώτη η ΟΠΑΠ και μετά να τρέχουμε να τα διορθώσουμε; Όχι πάλι το ίδιο λάθος. Η Γ.Σ. πρέπει να αποφασίσει άμεσα:
Ελάχιστη προμήθεια 6% κατά το σημερινό ελάχιστο ωράριο λειτουργίας των πρακτορείων (9:00 ως 21:00). Και 25% αύξηση προμήθειας (7,5%) για κάθε επέκταση του προγράμματος. Το 25% είναι απαραίτητο για την κάλυψη αναγκαίων επιβαρύνσεων των επιχειρήσεων μας, προκειμένου να ανταποκριθούμε (συστήματα φύλαξης, ασφάλιση εισπράξεων, πρόσθετο προσωπικό κλπ). Αδιαπραγμάτευτη άρνηση συμμετοχής σε οποιοδήποτε κόστος της ΟΠΑΠ (Άρθρο 19 – Παρ. 1: «Η ΟΠΑΠ υποχρεούται να χορηγεί και να συντηρεί δωρεάν τον εξοπλισμό που είναι αναγκαίος για τη διεξαγωγή των παιγνίων»)
Οι κάρτες παίκτη της ΟΠΑΠ
Στην προαγγελία της ΠΟΕΠΠΠ για τη σύγκληση της έκτακτης Γ.Σ. δεν γίνεται λόγος ούτε για τις κάρτες ούτε για το ίντερνετ. Κι αυτό γεννά ενθουσιασμό στον κλάδο διότι αυτομάτως σημαίνει πως εμμένουμε στο ψήφισμα της 19/1/2011 και συγκεκριμένα στην παράγραφο 2: «Ξεκάθαρα η ΠΟΕΠΠΠ λέει ΟΧΙ στο INTERNET, ΟΧΙ στις ιντερνετικές ΚΑΡΤΕΣ. Ούτε της ΟΠΑΠ ΑΕ ούτε οποιουδήποτε άλλου στον Ελληνικό χώρο. Και εφόσον, για την πώληση ιντερνετικών αδειών το Δημόσιο διατείνεται πως έχει τη δυνατότητα αποκλεισμού των μη αδειοδοτημένων, καλεί την Ελληνική πολιτεία να εφαρμόσει αυτή τη δυνατότητα άμεσα, ώστε τα 5 Δις ευρώ που οδηγούνται στους παράνομους διοργανωτές να επιστρέψουν στον νόμιμο και φορολογούμενο κατά 100% ΟΠΑΠ και κατά συνέπεια στα δημόσια ταμεία». Είναι όμως έτσι;
Πρόσφατα σε ανακοίνωση του Σωματείου Αχαΐας (του τρίτου μεγαλύτερου του κλάδου) διαβάσαμε έκπληκτοι πως εξουσιοδοτούν τους αντιπροσώπους τους να ψηφίσουν «ναι» στην πώληση των καρτών μέσω των πρακτορείων «σύμφωνα με τους όρους» που έθεσε η ΠΟΕΠΠΠ! Και παραβρισκόταν ο Πρόεδρος της Ομοσπονδίας και άλλα 2 μέλη του Δ.Σ. Αυτοί μίλησαν για το «ναι στις κάρτες αλλά με όρους»; Άρα ξέφυγαν από το ψήφισμα της 19/1/2011. Δεν έχω καμιά διάθεση συνδικαλιστικής κριτικής. Όμως είναι πασιφανές πως de facto ανατρέπεται απόφαση της Γ.Σ. κι επομένως οφείλει ο κλάδος να επανατοποθετηθεί. Δεν γίνεται ο κλάδος να αποφασίζει «ΟΧΙ στο INTERNET, ΟΧΙ στις ιντερνετικές ΚΑΡΤΕΣ, ούτε της ΟΠΑΠ ούτε οποιουδήποτε άλλου» και η Ομοσπονδία να συζητά υπό ποιες ωφέλιμες προϋποθέσεις μπορεί να γίνουν δεκτά τα σχέδια της ΟΠΑΠ. Απλά δεν γίνεται. Πρέπει να επανεξεταστούν τα συγκεκριμένα θέματα και αν είναι σωστές οι νέες θέσεις του Δ.Σ. να εγκριθούν και από τη Γ.Σ..
Άλλαξαν όμως, στο μεταξύ, τα δεδομένα ώστε το ΟΧΙ του Γενάρη να γίνει ΝΑΙ υπό προϋποθέσεις τον Δεκέμβρη; Προσωπική μου αντίληψη είναι ότι δεν άλλαξε τίποτε. Οι ανώνυμες προπληρωμένες κάρτες αποτελούσαν και αποτελούν το απαραίτητο πρώτο βήμα αντικατάστασης του δικτύου των φυσικών χώρων με τον εξ αποστάσεως στοιχηματισμό. Και μάλιστα καλούμαστε εμείς να τον διδάξουμε στο κοινό μας. Να τους πάρουμε από το χέρι, να τους βγάλουμε από τα πρακτορεία μας και να τους στείλουμε στο ίντερνετ και στα κινητά τηλέφωνα της Vodafone και της Win (μέλη των διοικήσεων αυτών των εταιριών βρίσκονται ήδη στο ΔΣ της ΟΠΑΠ!). Κι όλα αυτά με την πρόφαση πως θα εξυπηρετηθεί το κοινό που δεν προλαβαίνει να έρθει στο πρακτορείο. Και με μοναδικό πραγματικό στόχο την απαλλαγή της εταιρίας από το κόστος της προμήθειας μας. Βέβαια η εταιρία, μας λέει η ΠΟΕΠΠΠ, πως δεσμεύεται ότι θα δίνει κανονικά προμήθεια στο πρακτορείο που εκδόθηκε η κάρτα. Να λοιπόν ακόμη μια υποχρεωτική απόφαση της Γ.Σ.. Η δέσμευσης της εταιρίας να κατοχυρωθεί ως παράρτημα των ατομικών μας συμβάσεων. Μια απλή δεσμευτική απόφαση του Δ.Σ. είναι «έπεα πτερόεντα», λόγια που τα παίρνει ο άνεμος που λέει και ο παππούς Όμηρος, αφού μια απόφαση Δ.Σ. δεν δεσμεύει το επόμενο Δ.Σ. της εταιρίας.
Για τις ανώνυμες προπληρωμένες κάρτες, που αν παρασυρθούμε και τις δεχτούμε θα βγάλουν τους πελάτες μας από τα πρακτορεία μας, δεν έχω τίποτε άλλο να πω εκτός από αυτό. Γρήγορα θα μας οδηγήσουν και στις προσωπικές κάρτες. Κι εδώ πρέπει να ειπωθούν πολλά. Περιορίζομαι μόνο σε ότι έχω διαβάσει σε υπουργικό γραφείο το 2001, σταλμένο από επιτροπή της Ε.Ε.. Πως είναι ο μόνος τρόπος να «προστατευτεί» η κοινωνία από τα τυχηρά παίγνια αλλά και να αποφευχθεί το έγκλημα ξεπλύματος μαύρου χρήματος. Να γίνει υποχρεωτική η συμμετοχή στα τυχηρά παίγνια αποκλειστικά μέσω προσωπικών καρτών, όπου η αρμόδια Δ.Ο.Υ. θα ενημερώνει την επιτροπή κοινωνικού ελέγχου (που θα εκδίδει τις κάρτες) για την οικονομική κατάσταση που εμφανίζει ο παίκτης και τα προστατευόμενα μέλη της οικογένειας του ώστε βάσει αυτών να ορίζεται το ανώτατο ημερήσιο πλαφόν συμμετοχής στα τυχηρά παίγνια. Ρίξτε τώρα μια ματιά στην αίθουσα μπροστά σας και πείτε μου πόσοι από τους πελάτες σας έχουν ικανή φορολογική δήλωση ώστε να τους επιτρέπεται να παίζουν πάνω από 3 ευρώ ημερησίως! Αυτά… Έχω ακούσει πολλές φορές για τα πλεονεκτήματα στον παίκτη που δίνουν οι παράνομες ιντερνετικές εταιρίες (μεγαλύτερες αποδόσεις, μεγάλη γκάμα στοιχημάτων, bonus κλπ). Έχουν όμως κι ένα πολύ μεγάλο μειονέκτημα. Την υποχρεωτική συμμετοχή με πραγματικά στοιχεία. Ε, τώρα θα μας έχουν στα ίσα και σ’ αυτό!
Το ίντερνετ της ΟΠΑΠ
Για την αδυναμία της ΟΠΑΠ να διαχειριστεί το ίντερνετ έχω γεμίσει χιλιάδες χαρτιά. Στο τέλος θα μάθει στο κοινό μας να παίζει στο ίντερνετ για να φύγουν τελικά σε άλλες εταιρίες. Μάλιστα θα συμμετέχουμε καθοριστικά σε αυτή την αυτοχειρία κι εμείς οι πράκτορες, με τις προπληρωμένες κάρτες που θα τους διδάξουμε, όπως αναφέρω παραπάνω. Εκεί που η ΟΠΑΠ παίζει μόνη της στο γήπεδο των φυσικών χώρων κι αντί να κόψει τις παράνομες ιντερνετικές, τώρα θα τις ανταγωνιστεί για να …εκσυγχρονιστεί, λέει! Δεν έχω να πω τίποτε άλλο πάνω σε αυτό. Ας σας φωτίσει η λογική και να πάρει η Γ.Σ. τις σωστές αποφάσεις. Μόνο τα νομικά θέματα να επαναλάβω. Η ΟΠΑΠ με τον νόμο Βενιζέλου για τη βία στα γήπεδα (2003 νομίζω) πέρασε τροπολογία που επιτρέπει στην ΟΠΑΠ να διεξάγει τα παιχνίδια της με κάθε πρόσφορο μέσο της σύγχρονης τεχνολογίας. Και με τον νέο νόμο για τα τυχηρά παίγνια (πάλι ο Βενιζέλος, φέτος) το ίντερνετ και η κινητή τηλεφωνία και διαδραστική τηλεόραση νομιμοποιούνται. Άρα η ΟΠΑΠ νόμιμα μπορεί να δραστηριοποιηθεί σε αυτά. Νόμιμα, ναι. Σύμφωνα με τη σύμβαση μας, όχι. Και το ξεκαθαρίζω.
Προοίμιο των ατομικών συμβάσεων ΟΠΑΠ και πρακτόρων: «Προς επίτευξη του εταιρικού της σκοπού, η ΟΠΑΠ διατηρεί σε όλη την ελληνική επικράτεια δίκτυο από Πράκτορες, οι οποίοι συνδέονται κατά αποκλειστικότητα με την ΟΠΑΠ ως προς τις δραστηριότητες, τις σχετικές με τα τυχηρά παίγνια. Το σύνολο των ενεργών Πρακτόρων αποτελούν το δίκτυο διάθεσης των τυχηρών παιγνίων που διαχειρίζεται σήμερα η ΟΠΑΠ. Για το χρονικό διάστημα κατά το οποίο η ΟΠΑΠ διατηρεί το αποκλειστικό δικαίωμα οργάνωσης, λειτουργίας, διαχείρισης και διεξαγωγής τυχηρών παιγνίων στην Ελλάδα, σύμφωνα με την υπάρχουσα σύμβασή της με την Ελληνική Δημοκρατία ή ενδεχόμενη ανανέωση ή αντικατάσταση αυτής, η ΟΠΑΠ θα διαθέτει κατά αποκλειστικότητα τα διαλαμβανόμενα από τη σύμβαση αυτή παίγνια μέσω του ως άνω δικτύου Πρακτόρων».
Σύμβαση ΟΠΑΠ - Δημοσίου: «Στην ΟΠΑΠ ανατίθεται κατά αποκλειστικότητα η οργάνωση, λειτουργία, διαχείριση και διεξαγωγή των παιχνιδιών …αθλητικά στοιχήματα… με κάθε πρόσφορο μέσο».
Υπάρχει κανείς νομικός στην Ελλάδα που μπορεί να ισχυριστεί ότι το ιντερνετικό στοίχημα είναι παιχνίδι που δεν έχει ανατεθεί κατ’ αποκλειστικότητα στην ΟΠΑΠ μέχρι το 2020 και με τη νέα σύμβαση μέχρι το 2030; Να ακόμη μια υποχρεωτική απόφαση της Γ.Σ.:
Τα αθλητικά στοιχήματα έχουν συμβατικώς ανατεθεί κατά αποκλειστικότητα στην ΟΠΑΠ Α.Ε. με κάθε πρόσφορο μέσο. Είναι σαφές πως αυτό αφορά και το ιντερνετικό στοίχημα. Αν επιμείνει η Πολιτεία να αδειοδοτήσει και άλλες εταιρίες για την οργάνωση, λειτουργία, διαχείριση και διεξαγωγή αθλητικών στοιχημάτων στο ίντερνετ, η ΠΟΕΠΠΠ θα διεκδικήσει δικαστικά κατά της Πολιτείας τα δικαιώματα της ΟΠΑΠ και του δικτύου της αλλά θα στραφεί δικαστικά και κατά της ίδιας της ΟΠΑΠ για παράβαση καθήκοντος και απιστία κατά την υπηρεσία, αν η διοίκηση της εταιρίας δεν προασπίσει τα συμβατικά, εκ του Δημοσίου, δικαιώματα της.
Αν στην ΟΠΑΠ ανατεθεί, εκ των ανωτέρω, μονοπωλιακά και το ιντερνετικό Πάμε Στοίχημα, τότε ξαναγυρίζουμε στο προοίμιο των ατομικών μας συμβάσεων όπου η ΟΠΑΠ υποχρεούται, εφόσον το έχει κατ’ αποκλειστική ανάθεση, να το διεξάγει αποκλειστικά μέσω των πρακτορείων μας. Πάει λοιπόν και το ίντερνετ της ΟΠΑΠ.
Κλιμακωτή προμήθεια
Και γι’ αυτό το θέμα έχει χυθεί πολλή μελάνι. Και δεν θα επανέλθω. Το ότι το καυτό αυτό ζήτημα δεν έχει προαγγελθεί στα θέματα της έκτακτης Γ.Σ. δεν μπορεί να σημαίνει τίποτε άλλο παρά ότι η ΠΟΕΠΠΠ δεν έχει καταλήξει σε καμιά συμφωνία με την ΟΠΑΠ και επομένως θα κληθεί πολύ σύντομα ακόμη μια Γ.Σ. να αποφασίσει σχετικά. Στο μεταξύ όμως πρέπει να βοηθηθεί η ΠΟΕΠΠΠ με μια πιο συγκεκριμένη οδηγία, από το γενικό 70 – 30 της Γ.Σ. την 11-12/12/2006. Και αυτή πρέπει να είναι:
Η κλιμακωτή προμήθεια στο παιχνίδι Πάμε Στοίχημα που διαπραγματεύεται η ΠΟΕΠΠΠ με την ΟΠΑΠ είναι μέρος των γενικών συζητήσεων για τον προσδιορισμό πάγιου υπολογισμού της αποζημίωσης του φυσικού δικτύου για όλα τα παιχνίδια, υφιστάμενα και μελλοντικά, σε ύψος 30% επί του τζίρου, αφαιρουμένων των κερδών του κοινού. Είναι σαφές πως καμιά συμφωνία ειδικά για το Πάμε Στοίχημα δεν μπορεί να τεθεί σε ισχύ, αν προηγουμένως ο πάγιος αυτός τρόπος υπολογισμού της προμήθειας των πρακτορείων δεν κατοχυρωθεί συμβατικά, ως παράρτημα των ατομικών συμβάσεων ΟΠΑΠ – Πρακτόρων, για ΟΛΑ τα παιχνίδια της ΟΠΑΠ. Και επιπλέον για το Πάμε Στοίχημα, προκειμένου να υπολογιστεί το μήκος στήλης, εντέλλεται η ΠΟΕΠΠΠ να περιορίσει τα μονά παιχνίδια μόνο στα γεγονότα που η έκβαση τους έχει 2 ως 5 πιθανότητες επαλήθευσης, τις δυάδες στα γεγονότα με 6 – 18 πιθανότητες έκβασης και τις τριάδες στα γεγονότα με περισσότερες από 19 πιθανότητες. (Αιτιολόγηση: Το αποτέλεσμα ημίχρονο / τελικό ουσιαστικά είναι πρόβλεψη δυάδας, τόση είναι και η γκανιότα της ΟΠΑΠ, και δεν μπορεί να μας αμείβει ως μονό παιχνίδι. Το ίδιο ισχύει σε πάρα πολλά στοιχήματα του in live betting, που επείγεται να ξεκινήσει άμεσα η ΟΠΑΠ, και δεν είναι δυνατό η εταιρία να αποκομίζει γκανιότα δυάδας και τριάδας, ενώ σε μας να αποδίδει προμήθεια μονού αποδεκτού).
Πώληση της ΟΠΑΠ σε ιδιώτη
Η Γ.Σ. της ΠΟΕΠΠΠ πρέπει να ενημερώσει εγγράφως την επιτροπή κεφαλαιαγοράς ότι δεν συναινεί και δεν θα συνδράμει στην πώληση κατά 100% της ΟΠΑΠ στους κερδοσκόπους ιδιώτες. Διότι είναι σαφές πως ο κοινωνικός έλεγχος που επικαλείται η Πολιτεία για τα τυχηρά παίγνια, μπορεί να λάβει χώρα, και προκειμένου να διατηρηθεί το Ελληνικό Μονοπώλιο, μόνο αν τη διοίκηση της εταιρίας διορίζει και ελέγχει το Δημόσιο. Με αυτές τις προϋποθέσεις το δίκτυο των πρακτορείων ΟΠΑΠ συνδέθηκε κατά αποκλειστικότητα με την εταιρία και σε περίπτωση απορρύθμισης αυτής της σχέσης ΟΠΑΠ και Δημοσίου, τότε το δίκτυο λιανικής θα αναζητήσει και άλλες ευκαιρίες συνεργασίας είτε άλλων παιγνίων εκτός ΟΠΑΠ είτε παιγνίων που διοργανώνει και η ΟΠΑΠ αλλά ανταγωνιστές της προσφέρουν καλύτερους όρους πρακτόρευσης (VLT’s, αθλητικά στοιχήματα κλπ). Σε περίπτωση δε που ο νέος ιδιοκτήτης της ΟΠΑΠ επιζητήσει αποκλειστική εκ νέου συνεργασία, τότε καθίσταται σαφές πως θα επαναδιαπραγματευτούμε και τους όρους συνεργασίας για καλύτερη οικονομική προσφορά.
Εφάπαξ
Όποιος σήμερα αποχωρεί από το εν ισχύ πρόγραμμα του εφάπαξ και συμμετέχει σε αυτό από το πρώτο έτος, είναι 62 χρονών ή βγαίνει σε σύνταξη από κύριο φορέα και ήταν ανελλιπώς μέλος του Σωματείου του τότε ενώ έχει εισφέρει μόνο 3.325 ευρώ δικαιούται 22.600 ευρώ (συν 600 ευρώ για κάθε έτος στην Αγροτική Ασφαλιστική την 3ετία 1987 – 1989)! Πως λέγεται αυτό; Αλβανική πυραμίδα των ηλικιωμένων σε βάρος των νεώτερων (συνήθως των ίδιων των παιδιών τους). Μπορεί ή πρέπει να συνεχιστεί αυτό; Σαφέστατα όχι. Σώζεται το εφάπαξ; Φυσικά.
Περικοπές χρειάζεται στις παροχές (αλλά ΣΕ ΚΑΜΙΑ περίπτωση κάτω από τα 20.973 που εισέπραξε ο τελευταίος δικαιούχος, το οποίο θα οριστεί ως ανώτατο πλαφόν), ετήσια αύξηση 10% των εισφορών (το πλαφόν και η αύξηση ως και το 2023 γιατί τόσο χρειάζεται για να φτάσουν οι ετήσιες εισφορές από τα 300 ευρώ το 2010 στα 1.050 που απαιτούνται ώστε να γίνει το πρόγραμμα βιώσιμο). Και οπωσδήποτε να συμμετέχει κάποιος στο πρόγραμμα τουλάχιστον 25 χρόνια, εκτός αν συνταξιοδοτείται νωρίτερα, οπότε εισπράττει αναλογικά. Να συμμετέχει στο πρόγραμμα 25 χρόνια και όχι απλώς να είναι πράκτορας, που ισχύει τώρα. Όποιος δηλαδή μπήκε στο πρόγραμμα το 1999 θα έχει συμπληρώσει 25ετία το 2023. Θα έχει καταβάλει συνολικά 10.926,52 ευρώ και θα δικαιούται 21.000 ευρώ, με απόδοση περίπου 190% (όση και τα ασφαλιστικά προγράμματα). Μετά τα 25 χρόνια στο εφάπαξ, αν δεν βγαίνει από το επάγγελμα, θα σταματάει να δίνει συνδρομές και τα χρήματα θα τα παίρνει μόλις παραδώσει την άδεια του πρακτορείου.
Πάντως σε καμιά περίπτωση η ΠΟΕΠΠΠ δεν μπορεί να παραδώσει το σημερινό συμβόλαιο σε ασφαλιστική εταιρία γιατί καμιά δεν μπορεί να το διαχειριστεί εφόσον δεν είναι ασφαλιστικό προϊόν. Ούτε και μπορεί να μεταφέρει τα σημερινά κεφάλαια σε ασφαλιστικό προϊόν γιατί το πρόγραμμα πρόνοιας «εφάπαξ» ανήκει σε όλους τους πράκτορες και όχι μόνο στα μέλη της ΠΟΕΠΠΠ. Αν η ΠΟΕΠΠΠ δημιουργήσει νέο ασφαλιστικό πρόγραμμα, τότε με βάση το νέο Καταστατικό της Ομοσπονδίας αυτό το πρόγραμμα πρέπει να αφορά ΜΟΝΟ τα μέλη της ΠΟΕΠΠΠ. Αλλά τα κεφάλαια έχουν σχηματιστεί και από συνδικαιούχους που δεν είναι μέλη των συνδικαλιστικών μας σχημάτων.
Να εξελιχθούν οι δικαστικοί αγώνες κατά της ΟΠΑΠ για την επιστροφή των τόκων από το κοινό αλληλέγγυο κεφάλαιο των πρακτόρων και να ενισχυθούν τα ταμειακά διαθέσιμα του εφάπαξ.
Συνεπώς, εκ τούτων, να συνεχιστεί η είσπραξη των συνδρομών, να αποδοθούν τα δικαιώματα στους ήδη κατοχυρώσαντες αυτά και να προσαρμοστούν οι όροι του συμβολαίου κατά τα ανωτέρω, λαμβάνοντας φυσικά υπόψη και τα αποτελέσματα της αναλογιστικής μελέτης.
Να δοθεί η εξουσιοδότηση στο Δ.Σ. να προσφύγει στη συνδρομή ειδικών πραγματογνωμόνων, για έλεγχο των ως σήμερα αποδοχών στους δικαιούχους.
Συνάδελφοι αντιπρόσωποι,
αυτά είχα να καταθέσω ως συνδρομή στην καλύτερη δυνατή διεξαγωγή της κρίσιμης Γ.Σ. που θα συμμετέχετε. Δείτε τα, μόνοι σας ή ακόμη καλύτερα με τους πράκτορες που εκπροσωπείτε, να ερωτηθεί και η βάση και να καταλήξετε στα δικά σας συμπεράσματα και ας επικρατήσει η πιο σώφρονα σκέψη. Θα είμαι κι εγώ εκεί, έξω φυσικά από την αίθουσα, ώστε αν τυχόν χρειαστεί να διευκρινίσω αναλυτικότερα σημεία ή και θέματα.
Και αν βρεθεί χρόνος, αν ήδη δεν έχει βγει σχετική ανακοίνωση της ΠΟΕΠΠΠ, ας υπάρξει και μια μικρή ενημέρωση των αντιπροσώπων για την απόρριψη των ασφαλιστικών μέτρων στις παράνομες διαφημίσεις, που τόσο μας πίκρανε.
Κίμων Κλωνάρης
2 γραψτε το σχολιο σας:
Σχετικα με την εκπληξη που προκληθηκε απο την ανακοινωση του σωματειου Αχαιας.
Σαν σοβαρο και οργανωμενο σωματειο που ειμαστε,συγκαλεσαμε γενικη συνελευση η οποια δουλεψε πανω στην προταση της ΟΠΑΠ ΑΕ σχετικα με τα θεματα της κλιμακωτης,το θεμα αλλαγης του τροπου υπολογισμου της προμηθειας μας(70-30),του ωραριου του παιχνιδιου Κινο,των καρτων και των vlts(αυτο λογω επικαιροτητας).Γνωριζοντας οτι για να γινει πραξη η προταση της εταιριας ή μερος της προτασης αυτης χρειαζεται να επικυρωθει απο την γενικη συνελευση των αντιπροσωπων,θεωρησαμε σωστο να μεταφερουν οι αντιπροσωποι μας στην γενικη συνελευση την αποψη του σωματος των αντιπροσωπευομενων πρακτορων και οχι την προσωπικη τους εκτιμηση.Ειναι λοιπον ευκολος εννοουμενο οτι ουδεποτε ακυρωσαμε το ψηφισμα προηγουμενης γενικης συνελευσης,δεν εχουμε τετοιο δικαιωμα,αλλα λαβαμε σαφη οδηγια απο το σωμα για το τι θα πραξουμε αν τεθει το ερωτημα των καρτων στην γενικη συνελευση.Κλεινοντας θα ηθελα να τονισω οτι εκπληξη θα επρεπε να σας προκαλουσε ο τροπος με τον οποιο λειτουργησε το τριτο μεγαλυτερο σωματειο της χωρας,κανοντας πραξη το ιδανικο μοντελο διοικησης.
Δημοπουλος Γεωργιος
Σιγά ρε παιδία να μην την κάνουμε και ένα μήνα μια μέρα είναι υπεραρκετή αν συζητηθούν όλα τα θέματα με ένα πρόγραμμα
Δημοσίευση σχολίου
Παρακαλώ όταν σχολιάζετε ανώνυμα να είστε ευγενείς και να αποφεύγετε τα προκλητικά σχόλια.
Σχόλια τα οποία προέρχονται από χρήστες των οποίων τα στοιχεία δεν είναι ευκρινώς αναγνωρίσιμα και περιέχουν προσβλητικές εκφράσεις ή αφήνουν υπονοούμενα θα διαγράφονται χωρίς άλλη προειδοποίηση.
Η ουσία της παρέμβασης του καθένα πρέπει να αφορά γεγονότα ή καταστάσεις και όχι πρόσωπα.