Εξουσιοδοτημένος Πράκτορας των Τυχηρών Παιγνίων
και των Υπηρεσιών της ΟΠΑΠ προς το Ελληνικό κοινό
Θάσος 3 Νοέμβρη 2011
Προς: Τους συναδέλφους πράκτορες ΟΠΑΠ
Θέμα: Έκτακτη Γ.Σ. των μετόχων ΟΠΑΠ για έγκριση δεκαετούς επέκτασης (2020 - 2030) της σύμβασης με το Δημόσιο, τη χορήγηση στην ΟΠΑΠ άδειας εγκατάστασης και εκμετάλλευσης 35.000 παιγνιομηχανημάτων και λήψη δανείου για την πληρωμή των ανωτέρω.
Συνάδελφοι,
σήμερα συγκαλείται έκτακτη Γ.Σ. της ΟΠΑΠ. Προσωπικά πιστεύω πως οι πολιτικές εξελίξεις θα προλάβουν τα κυβερνητικά σχέδια για τη παράδοση των τυχηρών παιγνίων (και της κοινωνίας στο σύνολο της) στη παγκόσμια θεομηνία των αγορών. Και μιλώ για παράδοση των τυχηρών παιγνίων γιατί κάθε προικοδότηση της ΟΠΑΠ, τώρα, μπορεί για μας να θεωρείται από πρώτη ματιά ως δώρο στην ΟΠΑΠ όμως στο επόμενο εξάμηνο θα φανεί η μαύρη αλήθεια, της καλυμμένης πριμοδότησης του επιδρομέα αγοραστή (έναντι πινακίου φακής, λόγω της πτώσης του ΧΑΑ). Και ο καιροσκόπος θα ληστέψει την κοινωνία και εμάς. Γιατί αυτή είναι η δουλειά των καιροσκόπων. Οι πειρατείες. Ευτυχώς η Κυβέρνηση πέφτει. Άρα όποια απόφαση κι αν πάρει σήμερα ο εκπρόσωπος της (που με το 34% στο χαρτοφυλάκιο δεσμεύει κάθε αντίδραση της Γ.Σ.) ουσιαστικά θα αφορά μια μη εκτελεστέα απόφαση. Σώφρονα πράξη θα ήταν η αναβολή της Γ.Σ. μιας κι εκτός των σημερινών κυβερνόντων, όλα τα υπόλοιπα κόμματα έχουν εναντιωθεί στον νόμο για τα φρουτάκια και το ίντερνετ. Την επομένη της κατακρήμνισης των σημερινών δυναστών, θα ακυρωθεί και ο σχετικός νόμος. Προς τι λοιπόν η Γ.Σ., εκτός από την έγκριση επέκτασης της σύμβασης με το Δημόσιο ως το 2030; Αν παρόλα αυτά πραγματοποιηθεί η Γ.Σ. (έστω άσκοπα), τότε όλοι μας θα περιμένουμε τις θέσεις που θα καταθέσουν, σε αυτήν, τα ανώτατα συνδικαλιστικά μας όργανα.
Προσωπικά δεν θα παραβρεθώ και ούτε θα πάρω τον λόγο αφού, μέχρι και δυο χρόνια πριν, σας εκπροσωπούσα από το βήμα και είναι πιθανό τώρα, αν αναπτύξω τις θέσεις μου, να προκαλέσω σύγχυση στους μετόχους για το αν οι προσωπικές μου, πλέον, απόψεις εκπροσωπούν και το δίκτυο γενικά. Πόσο δε μάλλον, αν τυχόν η ΠΟΕΠΠΠ τοποθετηθεί διαφορετικά από μένα. Τότε θα έχω προσφέρει, χωρίς να το θέλω, κάκιστη υπηρεσία. Άλλο η εσωτερική κριτική και άλλο η δημόσια διαφοροποίηση. Δεν θα πάρω τον λόγο, λοιπόν. Αλλά θα σας αναφέρω, εδώ, τι θα τους έλεγα.
«Κύριοι Μέτοχοι, εκπρόσωπε του Δημοσίου,
κύριοι του Δ.Σ. της εταιρίας, κύριε Πρόεδρε,
τα τελευταία χρόνια, από αυτό το βήμα, ανάλυσα στη Συνέλευση σας τα επιχειρησιακά σχέδια της ΟΠΑΠ σε σχέση με το δίκτυο λιανικής της εταιρίας. Σε τούτη όμως τη Γ.Σ. θα μιλήσω μόνο ως μικρομέτοχος αλλά και ως μέρος του όλου, δηλαδή ως Έλληνας πολίτης, κατά συνέπεια μέρος του 34% που κατέχει ακόμη η πολιτεία. Και κατά παράβαση των εθίμων, θα είμαι σύντομος.
Σήμερα το ελληνικό Δημόσιο λειτουργεί τα τυχηρά παίγνια σε καθεστώς μονοπωλίου. Έχει τη νομή. Και είναι νομικά αυθαίρετος ο χαρακτηρισμός «Μονοπώλιο της ΟΠΑΠ», αφού η εταιρία μας είναι απλά βοηθός νομής. Της έχει ανατεθεί κατά αποκλειστικότητα, για ορισμένο χρόνο και έναντι αμοιβής, η διοργάνωση λειτουργία και διαχείριση συγκεκριμένων παιγνίων. Η ΟΠΑΠ, αυτή καθ’ εαυτήν, δεν έχει το δικαίωμα ούτε τιμολογιακής πολιτικής ούτε κανονιστικής ρύθμισης διεξαγωγής των συγκεκριμένων παιγνίων, τα οποία ρυθμίζονται σε ΦΕΚ μέχρι τη τελευταία λεπτομέρεια. Και είναι επίσης άξιο επισήμανσης πως είτε δια νόμου, ως πρόσφατα, είτε λόγω της συγκέντρωσης του 34% στα χέρια του Δημοσίου, τόσο τα πρόσωπα της Διοίκησης της ΟΠΑΠ όσο και οι αποφάσεις τους καθορίζονται ευθέως από την Ελληνική Πολιτεία. Πληρούνται δηλαδή σχολαστικά και μέχρι κεραίας οι απαιτήσεις της Ε.Ε. για το Μονοπώλιο του Δημοσίου στα τυχερά παίγνια. Που, ούτως ή άλλως, οι εθνικές πολιτικές για την εν λόγω αγορά σε καμιά περίπτωση δεν δεσμεύονται από παράγωγο κοινοτικό δίκαιο και η προστασία των πολιτών κάθε χώρας ρυθμίζεται από τα εθνικά δίκαια, αρκεί να μη παραβιάζεται η κυρίαρχη αρχή της αναλογικότητας και οι λόγοι επιβολής των περιορισμών να μην είναι καταχρηστικοί. Μόνο η ίδια η Πολιτεία -και εν προκειμένω η Ελληνική- μπορεί αφ’ εαυτής να απεμπολήσει ή να ρευστοποιήσει το δικαίωμα της αυτό. Οι ανταγωνιστές μας δεν μπορούν να μας αγγίξουν. Ζητούν άνοιγμα της αγοράς. Αντιδικούν για την αποκλειστική ανάθεση στην ΟΠΑΠ. Αλλά η ΟΠΑΠ διοργανώνει τα παιχνίδια της μόνο με τη φυσική παρουσία του παίκτη. Η Ε.Ε. με συνεχείς αποφάσεις του Δ.Ε.Κ. επιβεβαιώνει το δικαίωμα στα Κράτη - Μέλη να ορίζουν την εθνική τους πολιτική στα τυχηρά παίγνια. Κανείς δεν μπορεί να θίξει την καθολική απαγόρευση του εξ αποστάσεως στοιχηματισμού στην Ελλάδα. Τον κοινωνικό έλεγχο μέσω της φυσικής παρουσίας του παίκτη έχει επιλέξει η Ελληνική Πολιτεία για την προστασία των πολιτών της και αυτό το δικαίωμα της δεν το αμφισβητεί κανείς. Αυτό είναι, περιληπτικά, το ισχύον καθεστώς για τον εξ αποστάσεως στοιχηματισμό. Ειρήσθω εν παρόδω, η επίκληση κοινοτικού προστίμου για την καθολική απαγόρευση διεξαγωγής ηλεκτρονικομηχανικών, ηλεκτρονικών παιγνίων, ως δήθεν αιτιολόγηση υποχρεωτικού ανοίγματος της ελληνικής αγοράς στα παίγνια αυτά, έχει ήδη δημόσια αποκαλυφθεί πως δεν αφορά τα τυχηρά παίγνια, παρά μόνο τα διασκεδαστικά που δεν υπόσχονται το ελάχιστο οικονομικό όφελος στον καταναλωτή.
Έχουμε όμως και έτερο ιδιότυπο στην ΟΠΑΠ. Οι -κατ’ ουσία- δημόσιοι λειτουργοί Διοικητές της εταιρίας, τύποις ελέγχονται και από τους αστικούς νόμους περί Ανωνύμων Εταιριών. Ήτοι, οποιαδήποτε κυβερνητική εντολή τους καθοδηγεί στις αποφάσεις τους, εν τέλει, σε περίπτωση αντικειμενικής εταιρικής ζημίας με τη στενή έννοια του όρου, τους βρίσκει ατομικά εκτεθειμένους σε τυχόν ελέγχους. Κι αυτό πρέπει να σημειωθεί.
Το Ελληνικό Δημόσιο σήμερα βαδίζει σε νομοθετική ρύθμιση ανοίγματος της αγοράς για την εξ αποστάσεως συμμετοχή των ελλήνων καταναλωτών στα τυχηρά παίγνια και ειδικώς στα αθλητικά στοιχήματα. Είναι υποχρεωμένη γι’ αυτό η Πολιτεία π.χ. από κοινοτική οδηγία; Όχι, όπως εξήγησα προηγουμένως. Είναι δικαίωμα της σύμφωνα με την υφιστάμενη σύμβαση ΟΠΑΠ - Δημοσίου; Όχι, γιατί στην ΟΠΑΠ έχει συμβατικώς ανατεθεί η κατά αποκλειστικότητα οργάνωση, λειτουργία και διαχείριση συγκεκριμένων παιγνίων με κάθε πρόσφορο μέσο (άρα και εξ αποστάσεως). Είναι προς όφελος της ΟΠΑΠ και το ζητάει η ίδια η εταιρία; Όχι. Δεν το έχει δηλώσει ποτέ αυτό. Η εταιρία γνωρίζει πως δεν έχει τεχνογνωσία ούτε μπορεί να συγκριθεί με τους ανταγωνιστές της (ποιοτικά για τις διαδικτυακές της υπηρεσίες και οικονομικά για τις προσφορές της στο ειδικό κοινό του διαδικτύου). Πως λοιπόν «ανοίγει η αγορά»; Είναι προς το συμφέρον της ελληνικής κοινωνίας; Όχι. Ούτε αυτό μπορεί να το ισχυριστεί η Πολιτεία. Γιατί έχει δεσμευτεί στη συνάντηση κορυφής του Εδιμβούργου ότι απαγορεύεται οποιαδήποτε διευκόλυνση της πρόσβασης του κοινού στα τυχηρά παίγνια, από τα κρατικά μονοπώλια. Κι ο στοιχηματισμός από τον οικιακό υπολογιστή ή αυτόν του γραφείου (και μάλιστα μέσω καρτών που αλλοιώνουν τον πραγματικό υπολογισμό της αξίας του χρήματος) είναι καραμπινάτη περίπτωση «διευκόλυνσης της πρόσβασης του κοινού». Μήπως τέλος το ζητά το ίδιο το καταναλωτικό κοινό; Όχι, όπως θα αποδείξω αμέσως παρακάτω. Το κοινό ζητά αποκλειστικά τις οικονομικές προσφορές του διαδικτύου που, ως αφορολόγητου και χωρίς κόστη τελών και κοινωνικής ευθύνης, έχει τη δυνατότητα να επιστρέφει περισσότερα κέρδη.
Αλλά μια Γ.Σ. ανώνυμης εταιρίας δεν είναι αρμόδια να κρίνει την ελληνική πολιτεία. Οφείλει όμως να κρίνει τη Διοίκηση της εταιρίας, ως προς την υποχρέωση της να προστατεύει τα συμφέροντα των μετόχων. Κι εδώ ο ρόλος των μελών του Δ.Σ. περιπλέκεται ασφυκτικά. Κατά τη λαϊκή ρήση «ούτε ψύλλος στον κόρφο τους».
Η κατά κεφαλήν κατανάλωση των Ελλήνων στα παιχνίδια της ΟΠΑΠ (αλλά και της παράλληλης παράνομης αγοράς) ήταν υψηλότατη και δυσανάλογη του ΑΕΠ, πριν την κρίση. Το τονίζω ΠΡΙΝ την κρίση. Κι αυτό σαγήνευσε τα διεθνή αρπακτικά, τους πειρατές των φορολογικών παραδείσων.
Μόνιμη και σαφής επιδίωξη τους να οικειοποιηθούν μέρος (ή, για να ακριβολογούμε, το πλείστον) των εσόδων της ΟΠΑΠ. Υπάρχει κανείς σε αυτή την αίθουσα που ελαφρά τη καρδία υπολογίζει ότι το άνοιγμα της αγοράς θα αυξήσει τα έσοδα της ΟΠΑΠ; Τι απαντούν οι καθ’ ύλην αρμόδιοι, τα μέλη του Δ.Σ. της εταιρίας μας; Οι σημερινοί παράνομοι θα νομιμοποιηθούν στη διοργάνωση, διαφήμιση και στην οικονομική τους συναλλαγή με το ελληνικό κοινό. Ποιο το όφελος της ΟΠΑΠ; Σε καθεστώς ευθύ ανταγωνισμού, πώς άραγε θα αυξηθούν οι πωλήσεις της μόνης νόμιμης σήμερα εταιρίας; Δεν μιλώ για το όφελος του Δημοσίου από τη φορολόγηση και τις αδειοδοτήσεις. Μιλώ για τον κύκλο της ΟΠΑΠ. Προσδοκά η Διοίκηση αύξηση από τη μοιρασιά; Να το δικαιολογήσει.
Μόνο παρενθετικά προσθέτω πως ούτε τα έσοδα του Δημοσίου θα αυξηθούν. Οι παράνομοι κερδοσκοπούν ακριβώς διότι δεν υποχρεώνονται σε κόστη αδειοδότησης, ενώ αποδίδουν φόρους στο Γιβραλτάρ, τη Μάλτα και την Αντίγκουα, με ότι αυτό υπονοεί. Τα έσοδα αδειοδότησης δεν αποκρύπτεται πως συνολικά δεν θα φτάνουν ούτε στο δέκατο των χορηγιών της ΟΠΑΠ. Θα μπορούσε η εταιρία μας να τα καταβάλει στο σύνολο τους. Ενώ οι προσδοκούντες έσοδα από τη φορολόγηση επί του κύκλου εργασιών της κάθε εταιρίας (εκτός ΟΠΑΠ) θα πρέπει να κρατούν πολύ μικρό καλάθι. Διότι είναι 100% σίγουρο πως οι σημερινοί παράνομοι θα διοχετεύσουν στις ελληνικές θυγατρικές, που θα αδειοδοτηθούν εδώ, ελάχιστα από τα στοιχήματα που θα δεχτούν. Θα προβάλουν το brad name των εταιριών τους μέσω των νόμιμων θυγατρικών τους και θα οδηγήσουν το κοινό στις μητρικές του εξωτερικού, αφού πλέον θα έχουν νομίμως στη διάθεση τους τα προσωπικά στοιχεία επικοινωνίας και συναλλαγών, χιλιάδων ελλήνων παικτών. Στον αντίλογο ότι η νομοθετική ρύθμιση αποκλείει κάθε δυνατότητα παράνομου στοιχηματισμού εξ αποστάσεως, πρέπει να απαντήσει η πολιτεία και «αν διαθέτει το knowhow (πλην της καθολικής απαγόρευσης της εκκαθάρισης των παράνομων συναλλαγών στα πιστωτικά ιδρύματα) τότε γιατί άραγε δεν προστατεύει άμεσα το δημόσιο συμφέρον, απλά απαγορεύοντας από σήμερα κιόλας κάθε εξ αποστάσεως στοιχηματισμό, οδηγώντας τα έσοδα των παρανόμων στον μοναδικό νόμιμο διοργανωτή, τον βαριά φορολογούμενο ΟΠΑΠ;». Το άνοιγμα του διαδικτύου δεν κρύβει κανένα δημοσιονομικό πλάνο της Κυβέρνησης. Είναι καθαρή εξαργύρωση επιταγών για τους ημέτερους, που τη στήριξαν προεκλογικά. Είναι εξαργύρωση σε βάρος της ΟΠΑΠ.
Είπαμε όμως πως εδώ δεν ελέγχουμε την Πολιτεία και τα δικά της λάθη. Ελέγχουμε την ΟΠΑΠ και ειδικά το Διοικητικό της Συμβούλιο και όσους, εκ των στελεχών της εταιρίας, έχουν καθοριστικές αρμοδιότητες στη λήψη αποφάσεων. Έχουν εύλογη αιτιολόγηση του οφέλους της εταιρίας από τον εξ αποστάσεως στοιχηματισμό; Μιλούν για ένα Δις στην παράνομη αγορά, μόνο από τα αθλητικά στοιχήματα. Δεν μας αποκαλύπτουν όμως πόσες εκατοντάδες εκατομμύρια από τον ετήσιο κύκλο εργασιών της εταιρίας έρχονται από αντασφάλιση στοιχημάτων της παράνομης αγοράς! Πάνω από το 20% των πωλήσεων της ΟΠΑΠ στα αθλητικά στοιχήματα προέρχονται από το trading των παρανόμων. Που μάλιστα αποδίδουν στην εταιρία το ελάχιστο μεικτό κέρδος 5% (αφαιρουμένων των κερδών στους νικητές και την προμήθεια λιανικής). Πλασματικές είναι οι πωλήσεις της ΟΠΑΠ στο Στοίχημα, πλασματικό και το ποσοστό επιστροφής στους παίκτες μας. Μόνο οι παράνομοι κερδίζουν από την ΟΠΑΠ. Το νόμιμο κοινό παίρνει ψίχουλα γι’ αυτό και μας γύρισε την πλάτη και βλέπουμε στους ισολογισμούς της ΟΠΑΠ τη ραγδαία πτώση των πωλήσεων της εταιρίας. Αλλά δεν είναι αυτό το θέμα μας σήμερα. Το ζητούμενο είναι η αύξηση των εσόδων μας σε περίπτωση νομιμοποίησης της ηλεκτρονικής αγοράς. Θα υπάρξει αύξηση; Όχι. Από τα δις που ακούμε για την παράνομη αγορά, η συντριπτική πλειοψηφία αφορά τα Καζινοπαίχνιδα. Και ειδικότερα το Texas Holden. Θα χτυπηθεί αυτό; Όχι. Αλλά θα απαγορευτεί, λένε, η διεξαγωγή του. Όμως για το ζήτημα της απαγόρευσης έχω ήδη μιλήσει. Τα υπόλοιπα στοχοποιημένα έσοδα αφορούν φυσικά παράνομα δίκτυα, που απλώς μέσω διαδικτύου μεταφέρουν εντολές και χρεοπιστώσεις στους παράνομους του εξωτερικού. Όπως η ΟΠΑΠ συνδέει τα τερματικά της λιανικής με το ΚΜΣ μέσω ΙΡ του ΟΤΕ, έτσι και τα παράνομα καφενεία και νετ-καφέ χρησιμοποιούν το διαδίκτυο. Αλλά σε καμιά περίπτωση δεν μπορεί να θεωρηθεί αυτό διαδικτυακό παιχνίδι, που θα διεκδικήσει μέρος της πίτας του και η ΟΠΑΠ. Ελάχιστο είναι το υγιές διαδικτυακό στοίχημα (συμμετοχή παικτών που δεν επιθυμούν τους φυσικούς χώρους ή δεν έχουν τη δυνατότητα να τους επισκεφτούν). Και από αυτό το ελάχιστο υγιές εξ αποστάσεως στοίχημα η ΟΠΑΠ θα πάρει μόνο μέρος του, λόγω ανταγωνισμού. Που είναι λοιπόν το όφελος της εταιρίας; Κανείς δεν μπορεί να πείσει τους μετόχους της ΟΠΑΠ ότι η νομιμοποίηση του εξ αποστάσεως στοιχηματισμού θα προσθέσει έστω ένα σεντς στα κέρδη της εταιρίας. Γιατί ακόμη και σε ακέραια εφαρμογή της κανονιστικής ρύθμισης της συγκεκριμένης αγοράς (εννοώ τον πλήρη αποκλεισμό των παρανόμων) πρώτον η ΟΠΑΠ δεν μπορεί να προσφέρει ανταγωνιστικές τιμές λόγω της επιβάρυνσης του κοστολογίου της (ψηφοθηρικές κυβερνητικές χορηγίες, τουλάχιστον πενηνταπλάσιο προσωπικό, ακριβές συμβάσεις σε ισχύ) δεύτερο δεν της επιτρέπεται από τη σύμβαση της με το δίκτυο λιανικής να ανταγωνιστεί το φυσικό της δίκτυο, τρίτο θα πρέπει να αποσβέσει από μια μικρή αγορά (ενώ οι ανταγωνιστές μας απλά προσθέτουν τα ελληνικά στα παγκόσμια έσοδα τους) τέταρτο δεν μπορεί να είναι ευέλικτη στα προσφερόμενα στοιχήματα λόγω ανάγκης ΦΕΚ, για κάθε αλλαγή, και πέμπτο -αλλά σπουδαιότερο- δεν έχει την απαιτούμενη τεχνογνωσία. Θα επενδύσει υπέρογκα και δυσανάλογα για να την αποκτήσει. Και αν μιλήσουμε για το συνολικό κύκλο εργασιών στα αθλητικά στοιχήματα (επίγειου και διαδικτυακού) θα μειωθεί, γιατί θα χαθούν τα εκατοντάδες εκατομμύρια που αντασφαλίζονται στο ανταλλακτήριο στοιχημάτων (μιας κι οι πλατφόρμες των ανταλλακτηρίων απαγορεύονται από τον νέο νόμο). Κι αυτό είναι το τελευταίο, που πρέπει να μας απασχολεί. Γιατί λοιπόν η ΟΠΑΠ να θέλει το internet; Ο Έλληνας είναι προτελευταίος στην Ευρώπη στο e-buying. Ποια έρευνα αγοράς μας οδήγησε στο συμπέρασμα πως ο Έλληνας δεν έρχεται στο πρακτορείο για την κατάθεση των στοιχημάτων του επειδή προτιμά την οδό του ηλεκτρονικού υπολογιστή; Καμιά έρευνα. Ο Έλληνας πηγαίνει στο πρακτορείο για το στέκι. Πηγαίνει στο πρακτορείο για να κουβεντιάσει τα προγνωστικά του, ακόμη κι αν προτίθεται να τα καταθέσει στο διαδίκτυο. Πηγαίνει στο πρακτορείο για να επιδείξει την επαλήθευση τους, ακόμη κι αν τα έχει καταθέσει στο διαδίκτυο. Το πρακτορείο είναι το στέκι του. Στο διαδίκτυο καταθέτει τα στοιχήματα του μόνο αν ψάχνει καλύτερες τιμές. Αλλά αν απλά είναι θέμα ανταγωνισμού των αποδόσεων, τότε δεν καταλαβαίνουμε πως η εμπλοκή της ΟΠΑΠ στην πλειοδοσία των αποδόσεων για τους παίκτες θα οδηγήσει στον μηδενισμό των προσδοκούμενων κερδών; Έχουμε, σήμερα, το μονοπώλιο του Στοιχηματισμού με κάθε μέσο, έχουμε μοναδική εμπειρία στα φυσικά δίκτυα, έχουμε έτοιμο το φυσικό δίκτυο που οι αντίπαλοι μας δεν μπορούν ούτε να δημιουργήσουν, κι αν δημιουργήσουν μικροδίκτυα, δεν μπορούν να μας ανταγωνιστούν. Παίζουμε ξεκάθαρα στο γήπεδο μας. Γιατί η Διοίκηση της ΟΠΑΠ δεν διεκδικεί το σαφέστατο και ρητό δικαίωμα της για την αποκλειστική διοργάνωση των Αθλητικών Στοιχημάτων με κάθε μέσο; Κι εφόσον συμβατικά αυτό είναι αδιαμφισβήτητο να επιβεβαιωθεί ότι μόνο η ΟΠΑΠ έχει δικαίωμα για το διαδικτυακό στοίχημα κι απλά να αφήσει ανενεργό το δικαίωμα της, χρησιμοποιώντας αποκλειστικά τα πλεονεκτήματα του νέου νόμου για την απαγόρευση των παράνομων με τον μόνο δραστικό και αποτελεσματικό τρόπο. Το μπλοκάρισμα των ιστοσελίδων τους από τους providers και την απαγόρευση των εκκαθαρίσεων τους στις ελληνικές Τράπεζες; Γιατί να πάρουμε μόνο μέρος της παράνομης αγοράς, λόγω ανταγωνισμού, και να μην την πάρουμε όλη; Δεν το έχουμε αγοράσει αυτό το δικαίωμα από το ελληνικό δημόσιο μέχρι το 2020; Δεν μας κάλεσε σήμερα το Δ.Σ. της εταιρίας να εγκρίνουμε βαριά δανειοδότηση για την επέκταση αυτού του δικαιώματος μέχρι το 2030; Γιατί λοιπόν να αποποιηθούμε των δικαιωμάτων μας; Δεν το καταλαβαίνει η διοίκηση της ΟΠΑΠ πως μόλις δεχτεί την παράβαση της σύμβασης για αποκλειστική ανάθεση της διοργάνωσης των Αθλητικών Στοιχημάτων ΜΕ ΚΑΘΕ ΜΕΣΟ, τότε οργανωμένα οι θεσμικοί θα εγείρουν αγωγές αποζημίωσης δισεκατομμυρίων από το ελληνικό δημόσιο και θα εμπλακούν σε αυτές προσωπικά και ατομικά και τα ίδια τα μέλη του Δ.Σ. της ΟΠΑΠ; Κακούς συμβούλους έχουν μέσα στην ίδια την εταιρία και σε σκοτεινό μονοπάτι βαδίζουν. Ας το καλοσκεφτούν. Να μην εγκριθεί λοιπόν από τους μετόχους καμιά εξουσιοδότηση δανείου, αν αυτό αφορά το κόστος της επέκτασης του δικαιώματος της αποκλειστικής ανάθεσης, εφόσον η διοίκηση της ΟΠΑΠ δεν μας εγγυάται πως θα κάνει χρήση αυτού ακριβώς του δικαιώματος. Δηλαδή της ξεκάθαρης ρητής και σαφέστατης ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΗΣ ανάθεσης.
Γιατί καλούμαστε τώρα να απαντήσουμε και σε σωρεία άλλων γενόμενων ερωτημάτων. Και ρωτώ μόνο αυτό. Αν σήμερα αποποιούμαστε του Δικαιώματος αποκλειστικής διοργάνωσης των αθλητικών στοιχημάτων ΚΑΙ στο διαδίκτυο, ποιος εγγυάται ότι μια άλλη επίορκη Κυβέρνηση δεν θα μας καταπατήσει το δικαίωμα αποκλειστικής διοργάνωσης του ΚΙΝΟ και άλλων υφισταμένων ή μελλοντικών παιχνιδιών μας; Τα αθλητικά στοιχήματα είναι μόνο η αρχή. Και τα «φρουτάκια» μια χαρά διεξάγονται στο διαδίκτυο. Αρκεί να αρχίσει να ξηλώνεται η σύμβαση ΟΠΑΠ – Δημοσίου.
Ανάφερα τα «φρουτάκια» και θα πω μόνο τούτο, διότι το ανώτατο συνδικαλιστικό όργανο των πρακτόρων λιανικής ανακοίνωσε πως θα δημοσιοποιήσει της θέσεις του δικτύου μόνο εφόσον ακούσει σήμερα τις διευκρινήσεις της ΟΠΑΠ. Άρα δεν θα προτρέξω ούτε θα προκαταλάβω. Θα περιμένω εναγωνίως κι εγώ, καταθέτοντας εδώ, σήμερα, μόνο απόσπασμα από συμβατικές δεσμεύσεις της ΟΠΑΠ.
Προς επίτευξη του εταιρικού της σκοπού, η ΟΠΑΠ διατηρεί σε όλη την ελληνική επικράτεια δίκτυο από Πράκτορες, οι οποίοι συνδέονται κατά αποκλειστικότητα με την ΟΠΑΠ ως προς τις δραστηριότητες, τις σχετικές με τα τυχηρά παίγνια. Το σύνολο των ενεργών Πρακτόρων αποτελούν το δίκτυο διάθεσης των τυχηρών παιγνίων που διαχειρίζεται σήμερα η ΟΠΑΠ.
Για το χρονικό διάστημα κατά το οποίο η ΟΠΑΠ διατηρεί το αποκλειστικό δικαίωμα οργάνωσης, λειτουργίας, διαχείρισης και διεξαγωγής τυχηρών παιγνίων στην Ελλάδα, σύμφωνα με την υπάρχουσα σύμβασή της με την Ελληνική Δημοκρατία ή ενδεχόμενη ανανέωση ή αντικατάσταση αυτής, η ΟΠΑΠ θα διαθέτει κατά αποκλειστικότητα τα διαλαμβανόμενα από τη σύμβαση αυτή παίγνια μέσω του ως άνω δικτύου Πρακτόρων, το οποίο αποτελεί το μοναδικό φυσικό δίκτυο της ΟΠΑΠ.
Η εν λόγω πρόβλεψη υφίσταται και στην περίπτωση που η ΟΠΑΠ αποκτήσει από διαφορετική αιτία, παραλλήλως με το δικαίωμα που απορρέει από την ως άνω σύμβαση, το αποκλειστικό δικαίωμα οργάνωσης, λειτουργίας, διαχείρισης και διεξαγωγής στην Ελλάδα άλλων τυχηρών παιγνίων.
Επομένως κύριοι μέτοχοι, όλα όσα μας ανακοίνωσε η ΟΠΑΠ δια του τύπου, για τη δημιουργία των περίφημων 700 - 1.500 gaming halls αλλά και τη διάθεση των σημερινών παιγνίων μέσω καρτών και διαδικτύου είναι ασκήσεις επί χάρτου της εταιρίας, που ρητά και σαφέστατα έχει νομίμως δεσμευτεί ότι το σύνολο των κατά αποκλειστικότητα ανατεθέντων σε αυτήν τυχηρών παιγνίων θα διαθέτονται από καταστήματα πρακτόρων που διεξάγουν και όλα τα υπόλοιπα παίγνια. Καλείται λοιπόν σήμερα το Δ.Σ. της ΟΠΑΠ να εγγυηθεί ότι η εταιρία δεν κινδυνεύει από σωρεία αγωγών αποζημίωσης, από πράκτορες που θα θεωρήσουν ότι ανά περίπτωση θίγονται ατομικά ο καθένας εξ αυτών από τα Halls και τις κάρτες. Διότι προστατεύονται από ατομικές και όχι συλλογικές συμβάσεις. Να μας το εγγυηθούν προσωπικά και ατομικά οι διοικούντες, για τυχόν μελλοντική αναζήτηση ευθυνών οικονομικής ζημίας των μετόχων.
Θέτει όμως κι ένα εύλογο δίλλημα η διοίκηση της ΟΠΑΠ. Τον πιθανότατο κανιβαλισμό των σημερινών παιγνίων, που αποδίδουν πολλαπλάσια, αν τα παιγνιομηχανήματα τοποθετηθούν δίπλα στα τερματικά διεξαγωγής των άλλων παιγνίων. Εν ολίγοις να μας εγγυηθούν προσωπικά και ατομικά, (επίσης για τυχόν μελλοντική αναζήτηση ευθυνών οικονομικής ζημίας των μετόχων) ότι δεν θα δανειοδοτηθούμε βαριά για να αποκτήσουμε ένα προϊόν που θα αποδίδει ελάχιστα ή ακόμη και θα καταστεί επιζήμιο για την απόδοση της μετοχής. Να μας αναπτύξουν το επιχειρηματικό πλάνο για την αύξηση απόδοσης της μετοχής (καθαρά κέρδη) και όχι τα επιχειρήματα τους για πιθανή αύξηση του κύκλου εργασιών της ΟΠΑΠ, που ουδόλως μας αφορά. Για τον κουμπαρά να μας μιλήσουν. Θα αυξηθεί ή θα μειωθεί;» . –
Αυτά θα έλεγα, συνάδελφοι, αν συμμετείχα στη Γ.Σ. της ΟΠΑΠ. Τώρα, απλά περιμένω. Και ειδικά το τι θα πούμε για τις κάρτες. Γιατί προβληματίζομαι, αν περάσουν οι κάρτες, όχι μόνο για την αλλοίωση του δικτύου αλλά και για το πως θα μπορέσουμε να ξανακάνουμε ποτέ απεργίες, αφού ο κόσμος θα συνεχίζει να παίζει από το διαδίκτυο και την κινητή τηλεφωνία όλα τα παιχνίδια μας!
Κίμων Κλωνάρης
0 γραψτε το σχολιο σας:
Δημοσίευση σχολίου
Παρακαλώ όταν σχολιάζετε ανώνυμα να είστε ευγενείς και να αποφεύγετε τα προκλητικά σχόλια.
Σχόλια τα οποία προέρχονται από χρήστες των οποίων τα στοιχεία δεν είναι ευκρινώς αναγνωρίσιμα και περιέχουν προσβλητικές εκφράσεις ή αφήνουν υπονοούμενα θα διαγράφονται χωρίς άλλη προειδοποίηση.
Η ουσία της παρέμβασης του καθένα πρέπει να αφορά γεγονότα ή καταστάσεις και όχι πρόσωπα.