Εκλογές, συνθήκες αγοράς, αλλά και πολλαπλοί έλεγχοι που επιβάλλει η Ε.Ε. διαμορφώνουν τις δυσμενέστερες δυνατές συνθήκες για την προώθηση του υπερφιλόδοξου προγράμματος αποκρατικοποιήσεων για το 2012 χαμηλώνοντας μοιραία και τον πήχη για έσοδα από τα 4,7 δισ. που προβλέπονταν στα 3 δισ. ευρώ.
Στην τύχη για την αξιοποίηση πολλών ακινήτων όπως του Ελληνικού αναμένεται να παίξει ρόλο και το αποτέλεσμα των εκλογών.
Η νέα αυτή αναθεώρηση η οποία θα πρέπει να εγκριθεί και από την τρόικα κατά την επόμενη αξιολόγηση είναι η φυσική συνέπεια του εκλογικού κύκλου στον οποίο έχει εισέλθει η χώρα πριν καλά -καλά υπάρξει επίσημη ημερομηνία διεξαγωγής των εκλογών.
Η πρόωρη προεκλογική εκστρατεία των μεγάλων κομμάτων τα οποία επιδιώκουν τη συσπείρωση των οπαδών τους σε συνδυασμό και με ευρήματα των δημοσκοπήσεων έχουν προκαλέσει έντονο προβληματισμό, κυρίως, εκτός Ελλάδας.
Η αβεβαιότητα που κυριαρχούσε για την πορεία της ελληνικής οικονομίας πριν από το PSI έρχεται να διαδεχθεί τώρα η ανησυχία για τη συνοχή και τη σταθερότητα της κυβέρνησης που θα προκύψει από τις επικείμενες εθνικές εκλογές και της δυνατότητάς της να προωθήσει αλλαγές.
Η ανησυχία αυτή δεν αφορά μόνο τους επίσημους πιστωτές μας δηλαδή την Ε.Ε. και το ΔΝΤ με το ταμείο να εκφράζει το προβληματισμό του διά στόματος του εκπροσώπου Τύπου, Τζέρι Ραις, αλλά και τους επενδυτές οι οποίοι έχουν δείξει μεν το ενδιαφέρον τους, αλλά είναι βέβαιο ότι θέλουν να επενδύσουν κάτω από ένα σταθερό πολιτικό σκηνικό και με συγκεκριμένες προϋποθέσεις που κάποιος πρέπει να εγγυηθεί.
Τα στελέχη του ταμείου αξιοποίησης δέχονται ερωτήσεις που αφορούν, κυρίως, στις πολιτικές εξελίξεις και τις προβλέψεις για την νέα κυβέρνηση και λιγότερο στις κατευθύνσεις του νέου φορολογικού νομοσχεδίου για τη διευκόλυνση της επιχειρηματικότητας.
Εκτός των άλλων η αβεβαιότητα για την πολιτική κατάσταση στην Ελλάδα γεννά ερωτηματικά και για το μέλλον του ίδιου του Ταμείου δεδομένου ότι σύμφωνα με τον ιδρυτικό του νόμο τα μέλη του δ.σ. διορίζονται από την ελληνική κυβέρνηση όποια και αν είναι αυτή.
Με το δεδομένο ότι οι δημοσκοπήσεις δείχνουν καθίζηση των δυο κομμάτων εξουσίας, το νέο σχήμα που θα προκύψει από τις εκλογές είναι ενδεχόμενο να αλλάξει, μεταξύ άλλων, και τα πρόσωπα τα οποία έχουν προχωρήσει προγράμματα όπως η αξιοποίηση του Ελληνικού αλλά και των μεγάλων κερδοφόρων σήμερα κρατικών εταιρειών που έχουν ενταχθεί στο πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων. Αυτό αν μη τι άλλο θα σημάνει νέες καθυστερήσεις στην αξιοποίηση κινητής και ακίνητης περιουσίας.
Πολλαπλοί έλεγχοι
Παράλληλα με τον προβληματισμό για τη διαμόρφωση του νέου πολιτικού σκηνικού τα στελέχη του ταμείου βρίσκονται σε συνεχή επαφή με τις Βρυξέλλες για τη διεκπεραίωση των πολλαπλών κανονιστικών ελέγχων που επιβάλλει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή οι οποίοι προβλέπονται για όλους, στην παρούσα φάση και επιβαρύνουν χρονικά μια ήδη δύσκολη κατάσταση για την ελληνική οικονομία.
Τούτο διότι οι ευρωπαϊκοί κανονισμοί προβλέπουν ότι για την υλοποίηση μιας αποκρατικοποίησης κρατικής επιχείρησης θα πρέπει να προηγηθεί ένας τριπλός έλεγχος. Στην πρώτη φάση η κάθε πώληση δημόσιου περιουσιακού στοιχείου ειδικά αν παράγει υπηρεσίες ή προϊόντα που βρίσκονται σε διεθνή ανταγωνισμό υποβάλλεται σε έλεγχο από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού
Ο δεύτερος έλεγχος που είναι και πάλι από την επιτροπή ανταγωνισμού αφορά σε ενδεχόμενες παράνομες κρατικές ενισχύσεις οι οποίες έχουν δοθεί στην υπό αποκρατικοποίηση κρατική επιχείρηση. Αν εντοπιστούν τότε η Επιτροπή απαιτεί (όπως στην περίπτωση της Ολυμπιακής) οι ενισχύσεις να ανακτηθούν πριν προσχωρήσει η αποκρατικοποίηση.
Ο τρίτος έλεγχος είναι ο έλεγχος των συμβάσεων που θα υπογραφούν μεταξύ του δημοσίου και του ιδιώτη που θα εξαγοράζει μέρος ή και το σύνολο της εταιρείας.
Στην παρούσα φάση τα στελέχη του Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου προσπαθούν να ξεκαθαρίσουν το θέμα των ενισχύσεων ύψους περίπου 300 εκ. ευρώ σε μια σειρά από κρατικές επιχειρήσεις όπως στον ΟΠΑΠ, στον ΟΔΙΕ στη ΛΑΡΚΟ στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, στην ΕΑΣ και στο Καζίνο της Πάρνηθας.
Τα στελέχη του ταμείου βρίσκονται ανάμεσα στους ελέγχους από την Ε.Ε. και την απαίτηση της τρόικας για αποκρατικοποιήσεις εξπρές οι οποίες θα πρέπει να δώσουν το μήνυμα στις αγορές ότι το ελληνικό πρόγραμμα προχωρά κανονικά. Μάλιστα για τη διευκόλυνση των ελέγχων υπάρχει πρόβλεψη και από το κείμενο του μνημονίου
Συγκεκριμένα σε μια προσπάθεια να επιταχυνθούν οι διαδικασίες προστίθεται στις υποχρεώσεις του Ταμείου το γεγονός ότι θα πρέπει να υπάρχει ένας συγκεκριμένος συνομιλητής με την Ε.Ε. ώστε τα θέματα τα οποία θα προκύπτουν για κάθε μια από τις εταιρείες που θα αποκρατικοποιούνται να λύνονται το ταχύτερο δυνατό.
Ένα ακόμη θέμα το οποίο εκτιμάται ότι πλέον είναι δευτερεύον με τις συνθήκες οι οποίες έχουν διαμορφωθεί είναι ότι η καθυστέρηση των αποκρατικοποιήσεων θα έχει ως αποτέλεσμα και την αστοχία εσόδων τα οποία προορίζονταν για τη μείωση του δημοσίου χρέους. Ήδη ο στόχος αυτός για το 2012 έχει αναθεωρηθεί δύο φορές.
Στο τέλος του 2011 η τρόικα ανέμενε για φέτος από την Ελλάδα έσοδα αποκρατικοποιήσεων ύψους 12 δισ. ευρώ. Μετά την τελευταία αξιολόγηση από την τρόικα ο στόχος αυτός υποβιβάστηκε στα 4,5 δισ. ευρώ.
Χαμένος χρόνος
Πριν καλά - καλά ολοκληρωθεί το PSI μπαίνει στο τραπέζι άλλος ένας παράγοντας αβεβαιότητας που αφορά την επόμενη ημέρα των εκλογών. Ανεξάρτητα αν η κυβέρνηση που θα προκύψει από τις εκλογές συναινέσει ή όχι στην υλοποίηση του μνημονίου ο χρόνος από την αρχή του 2012 μέχρι και την αρχή του Ιουνίου πάει χαμένος τουλάχιστον για ένα μεγάλο αριθμό εταιρειών και τμημάτων ακίνητης περιουσίας που θεωρούνταν άμεσα αξιοποιήσιμα.
Οι κρατικές ενισχύσεις
Τα στελέχη του ταμείου είναι αισιόδοξα ότι θα έχουν ξεκαθαρίσει μέχρι και τα τέλος του μήνα το θέμα των κρατικών ενισχύσεων του ΟΠΑΠ ο οποίος είναι και κερδοφόρος, αλλά δεν είναι το ίδιο αισιόδοξοι με τις μικρότερες εταιρείες οι περισσότερες από τις οποίες είναι ζημιογόνες και εξαρτώνται από τις κρατικές επιδοτήσεις.
Ειδικότερα στο δεύτερο από τους ελέγχους αυτούς για το ΟΔΙΕ βρέθηκε ότι ο Οργανισμός εξυπηρετεί ακόμη ένα δάνειο ύψους 210 εκ. ευρώ το οποίο έχει την εγγύηση του ελληνικού δημοσίου που είναι και ο μοναδικός μέτοχος της εταιρείας.
H εγγύηση είχε δοθεί στην εταιρεία για την κατασκευή νέων εγκαταστάσεων και έκτοτε ο Οργανισμός εμφανίζεται να αποπληρώνει ένα δάνειο πέρα από τις δυνατότητές του και να συμπληρώνει τα χρήματα που του λείπουν από διαδοχικές αυξήσεις μετοχικού κεφαλαίου.
Στη ΛΑΡΚΟ υπάρχει ακόμη το θέμα του σχεδίου αναδιάρθρωσης αλλά και οι σχέσεις με την «παλιά ΛΑΡΚΟ» η οποία παραμένει ακόμη υπό εκκαθάριση και ακόμη χρωστάει 71 εκ. ευρώ στην εφορία, τα οποία εθεάθησαν πρόσφατα και στη λίστα των μεγάλων φοροφυγάδων του υπουργείου Οικονομικών.
Η Κονισιόν ζητεί επίσης πληροφορίες για την εμμέσως επιδοτούμενη ηλεκτρική ενέργεια από την κρατική ΔΕΗ [DEHr.AT] Σχετικά άρθρα με την οποία λειτουργεί η μονάδα, αλλά και για τη ρύθμιση των χρεών προς την επιχείρηση ηλεκτρισμού και την παλιά ΛΑΡΚΟ.
Με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και την ΕΑΣ υπάρχει επίσης το πρόβλημα των ενδεχόμενων παράτυπων κρατικών ενισχύσεων μέσω κεφαλαιακών μεταβιβάσεων που γίνονταν για να καλυφθούν οι ζημιές του κάθε έτους. Οι αποκρατικοποιήσεις των ζημιογόνων κρατικών εταιρειών χρεώνονται ως διπλές επιτυχίες για την ελληνική κυβέρνηση. Αφενός εξασφαλίζουν τη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων και διατηρούν θέσεις εργασίας και αφετέρου απαλλάσσουν το Δημόσιο από τις συνεχείς ενισχύσεις για τη διατήρησή τους.
Παρόλα αυτά υπάρχουν θέματα κρατικών ενισχύσεων ακόμη και για το κερδοφόρο Καζίνο της Πάρνηθας οι οποίες θα πρέπει επίσης να ξεκαθαριστούν πριν πάρει το δρόμο της ιδιωτικοποίησης.
ΤΑΣΟΣ ΔΑΣΟΠΟΥΛΟΣ
http://www.naftemporiki.gr/news/pstory.asp?id=2162590
Στην τύχη για την αξιοποίηση πολλών ακινήτων όπως του Ελληνικού αναμένεται να παίξει ρόλο και το αποτέλεσμα των εκλογών.
Η νέα αυτή αναθεώρηση η οποία θα πρέπει να εγκριθεί και από την τρόικα κατά την επόμενη αξιολόγηση είναι η φυσική συνέπεια του εκλογικού κύκλου στον οποίο έχει εισέλθει η χώρα πριν καλά -καλά υπάρξει επίσημη ημερομηνία διεξαγωγής των εκλογών.
Η πρόωρη προεκλογική εκστρατεία των μεγάλων κομμάτων τα οποία επιδιώκουν τη συσπείρωση των οπαδών τους σε συνδυασμό και με ευρήματα των δημοσκοπήσεων έχουν προκαλέσει έντονο προβληματισμό, κυρίως, εκτός Ελλάδας.
Η αβεβαιότητα που κυριαρχούσε για την πορεία της ελληνικής οικονομίας πριν από το PSI έρχεται να διαδεχθεί τώρα η ανησυχία για τη συνοχή και τη σταθερότητα της κυβέρνησης που θα προκύψει από τις επικείμενες εθνικές εκλογές και της δυνατότητάς της να προωθήσει αλλαγές.
Η ανησυχία αυτή δεν αφορά μόνο τους επίσημους πιστωτές μας δηλαδή την Ε.Ε. και το ΔΝΤ με το ταμείο να εκφράζει το προβληματισμό του διά στόματος του εκπροσώπου Τύπου, Τζέρι Ραις, αλλά και τους επενδυτές οι οποίοι έχουν δείξει μεν το ενδιαφέρον τους, αλλά είναι βέβαιο ότι θέλουν να επενδύσουν κάτω από ένα σταθερό πολιτικό σκηνικό και με συγκεκριμένες προϋποθέσεις που κάποιος πρέπει να εγγυηθεί.
Τα στελέχη του ταμείου αξιοποίησης δέχονται ερωτήσεις που αφορούν, κυρίως, στις πολιτικές εξελίξεις και τις προβλέψεις για την νέα κυβέρνηση και λιγότερο στις κατευθύνσεις του νέου φορολογικού νομοσχεδίου για τη διευκόλυνση της επιχειρηματικότητας.
Εκτός των άλλων η αβεβαιότητα για την πολιτική κατάσταση στην Ελλάδα γεννά ερωτηματικά και για το μέλλον του ίδιου του Ταμείου δεδομένου ότι σύμφωνα με τον ιδρυτικό του νόμο τα μέλη του δ.σ. διορίζονται από την ελληνική κυβέρνηση όποια και αν είναι αυτή.
Με το δεδομένο ότι οι δημοσκοπήσεις δείχνουν καθίζηση των δυο κομμάτων εξουσίας, το νέο σχήμα που θα προκύψει από τις εκλογές είναι ενδεχόμενο να αλλάξει, μεταξύ άλλων, και τα πρόσωπα τα οποία έχουν προχωρήσει προγράμματα όπως η αξιοποίηση του Ελληνικού αλλά και των μεγάλων κερδοφόρων σήμερα κρατικών εταιρειών που έχουν ενταχθεί στο πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων. Αυτό αν μη τι άλλο θα σημάνει νέες καθυστερήσεις στην αξιοποίηση κινητής και ακίνητης περιουσίας.
Πολλαπλοί έλεγχοι
Παράλληλα με τον προβληματισμό για τη διαμόρφωση του νέου πολιτικού σκηνικού τα στελέχη του ταμείου βρίσκονται σε συνεχή επαφή με τις Βρυξέλλες για τη διεκπεραίωση των πολλαπλών κανονιστικών ελέγχων που επιβάλλει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή οι οποίοι προβλέπονται για όλους, στην παρούσα φάση και επιβαρύνουν χρονικά μια ήδη δύσκολη κατάσταση για την ελληνική οικονομία.
Τούτο διότι οι ευρωπαϊκοί κανονισμοί προβλέπουν ότι για την υλοποίηση μιας αποκρατικοποίησης κρατικής επιχείρησης θα πρέπει να προηγηθεί ένας τριπλός έλεγχος. Στην πρώτη φάση η κάθε πώληση δημόσιου περιουσιακού στοιχείου ειδικά αν παράγει υπηρεσίες ή προϊόντα που βρίσκονται σε διεθνή ανταγωνισμό υποβάλλεται σε έλεγχο από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού
Ο δεύτερος έλεγχος που είναι και πάλι από την επιτροπή ανταγωνισμού αφορά σε ενδεχόμενες παράνομες κρατικές ενισχύσεις οι οποίες έχουν δοθεί στην υπό αποκρατικοποίηση κρατική επιχείρηση. Αν εντοπιστούν τότε η Επιτροπή απαιτεί (όπως στην περίπτωση της Ολυμπιακής) οι ενισχύσεις να ανακτηθούν πριν προσχωρήσει η αποκρατικοποίηση.
Ο τρίτος έλεγχος είναι ο έλεγχος των συμβάσεων που θα υπογραφούν μεταξύ του δημοσίου και του ιδιώτη που θα εξαγοράζει μέρος ή και το σύνολο της εταιρείας.
Στην παρούσα φάση τα στελέχη του Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου προσπαθούν να ξεκαθαρίσουν το θέμα των ενισχύσεων ύψους περίπου 300 εκ. ευρώ σε μια σειρά από κρατικές επιχειρήσεις όπως στον ΟΠΑΠ, στον ΟΔΙΕ στη ΛΑΡΚΟ στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, στην ΕΑΣ και στο Καζίνο της Πάρνηθας.
Τα στελέχη του ταμείου βρίσκονται ανάμεσα στους ελέγχους από την Ε.Ε. και την απαίτηση της τρόικας για αποκρατικοποιήσεις εξπρές οι οποίες θα πρέπει να δώσουν το μήνυμα στις αγορές ότι το ελληνικό πρόγραμμα προχωρά κανονικά. Μάλιστα για τη διευκόλυνση των ελέγχων υπάρχει πρόβλεψη και από το κείμενο του μνημονίου
Συγκεκριμένα σε μια προσπάθεια να επιταχυνθούν οι διαδικασίες προστίθεται στις υποχρεώσεις του Ταμείου το γεγονός ότι θα πρέπει να υπάρχει ένας συγκεκριμένος συνομιλητής με την Ε.Ε. ώστε τα θέματα τα οποία θα προκύπτουν για κάθε μια από τις εταιρείες που θα αποκρατικοποιούνται να λύνονται το ταχύτερο δυνατό.
Ένα ακόμη θέμα το οποίο εκτιμάται ότι πλέον είναι δευτερεύον με τις συνθήκες οι οποίες έχουν διαμορφωθεί είναι ότι η καθυστέρηση των αποκρατικοποιήσεων θα έχει ως αποτέλεσμα και την αστοχία εσόδων τα οποία προορίζονταν για τη μείωση του δημοσίου χρέους. Ήδη ο στόχος αυτός για το 2012 έχει αναθεωρηθεί δύο φορές.
Στο τέλος του 2011 η τρόικα ανέμενε για φέτος από την Ελλάδα έσοδα αποκρατικοποιήσεων ύψους 12 δισ. ευρώ. Μετά την τελευταία αξιολόγηση από την τρόικα ο στόχος αυτός υποβιβάστηκε στα 4,5 δισ. ευρώ.
Χαμένος χρόνος
Πριν καλά - καλά ολοκληρωθεί το PSI μπαίνει στο τραπέζι άλλος ένας παράγοντας αβεβαιότητας που αφορά την επόμενη ημέρα των εκλογών. Ανεξάρτητα αν η κυβέρνηση που θα προκύψει από τις εκλογές συναινέσει ή όχι στην υλοποίηση του μνημονίου ο χρόνος από την αρχή του 2012 μέχρι και την αρχή του Ιουνίου πάει χαμένος τουλάχιστον για ένα μεγάλο αριθμό εταιρειών και τμημάτων ακίνητης περιουσίας που θεωρούνταν άμεσα αξιοποιήσιμα.
Οι κρατικές ενισχύσεις
Τα στελέχη του ταμείου είναι αισιόδοξα ότι θα έχουν ξεκαθαρίσει μέχρι και τα τέλος του μήνα το θέμα των κρατικών ενισχύσεων του ΟΠΑΠ ο οποίος είναι και κερδοφόρος, αλλά δεν είναι το ίδιο αισιόδοξοι με τις μικρότερες εταιρείες οι περισσότερες από τις οποίες είναι ζημιογόνες και εξαρτώνται από τις κρατικές επιδοτήσεις.
Ειδικότερα στο δεύτερο από τους ελέγχους αυτούς για το ΟΔΙΕ βρέθηκε ότι ο Οργανισμός εξυπηρετεί ακόμη ένα δάνειο ύψους 210 εκ. ευρώ το οποίο έχει την εγγύηση του ελληνικού δημοσίου που είναι και ο μοναδικός μέτοχος της εταιρείας.
H εγγύηση είχε δοθεί στην εταιρεία για την κατασκευή νέων εγκαταστάσεων και έκτοτε ο Οργανισμός εμφανίζεται να αποπληρώνει ένα δάνειο πέρα από τις δυνατότητές του και να συμπληρώνει τα χρήματα που του λείπουν από διαδοχικές αυξήσεις μετοχικού κεφαλαίου.
Στη ΛΑΡΚΟ υπάρχει ακόμη το θέμα του σχεδίου αναδιάρθρωσης αλλά και οι σχέσεις με την «παλιά ΛΑΡΚΟ» η οποία παραμένει ακόμη υπό εκκαθάριση και ακόμη χρωστάει 71 εκ. ευρώ στην εφορία, τα οποία εθεάθησαν πρόσφατα και στη λίστα των μεγάλων φοροφυγάδων του υπουργείου Οικονομικών.
Η Κονισιόν ζητεί επίσης πληροφορίες για την εμμέσως επιδοτούμενη ηλεκτρική ενέργεια από την κρατική ΔΕΗ [DEHr.AT] Σχετικά άρθρα με την οποία λειτουργεί η μονάδα, αλλά και για τη ρύθμιση των χρεών προς την επιχείρηση ηλεκτρισμού και την παλιά ΛΑΡΚΟ.
Με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και την ΕΑΣ υπάρχει επίσης το πρόβλημα των ενδεχόμενων παράτυπων κρατικών ενισχύσεων μέσω κεφαλαιακών μεταβιβάσεων που γίνονταν για να καλυφθούν οι ζημιές του κάθε έτους. Οι αποκρατικοποιήσεις των ζημιογόνων κρατικών εταιρειών χρεώνονται ως διπλές επιτυχίες για την ελληνική κυβέρνηση. Αφενός εξασφαλίζουν τη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων και διατηρούν θέσεις εργασίας και αφετέρου απαλλάσσουν το Δημόσιο από τις συνεχείς ενισχύσεις για τη διατήρησή τους.
Παρόλα αυτά υπάρχουν θέματα κρατικών ενισχύσεων ακόμη και για το κερδοφόρο Καζίνο της Πάρνηθας οι οποίες θα πρέπει επίσης να ξεκαθαριστούν πριν πάρει το δρόμο της ιδιωτικοποίησης.
ΤΑΣΟΣ ΔΑΣΟΠΟΥΛΟΣ
http://www.naftemporiki.gr/news/pstory.asp?id=2162590
0 γραψτε το σχολιο σας:
Δημοσίευση σχολίου
Παρακαλώ όταν σχολιάζετε ανώνυμα να είστε ευγενείς και να αποφεύγετε τα προκλητικά σχόλια.
Σχόλια τα οποία προέρχονται από χρήστες των οποίων τα στοιχεία δεν είναι ευκρινώς αναγνωρίσιμα και περιέχουν προσβλητικές εκφράσεις ή αφήνουν υπονοούμενα θα διαγράφονται χωρίς άλλη προειδοποίηση.
Η ουσία της παρέμβασης του καθένα πρέπει να αφορά γεγονότα ή καταστάσεις και όχι πρόσωπα.