Σε αδιέξοδο φαίνεται οδηγείται το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων για το 2012, αφού το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου διαπιστώνει ελάχιστο έως μηδενικό αγοραστικό ενδιαφέρον και η τρόικα επιμένει σε ένα πρόγραμμα 28 αποκρατικοποιήσεων με στόχο έσοδα ύψους 10 δισ. ευρώ.
![]() |
Ο διευθύνων σύμβουλος του Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου, Κώστας Μητρόπουλος. |
Το θέμα συζητήθηκε και κατά τη χθεσινή συνάντηση του υπουργού Οικονομικών, Ευάγγελου Βενιζέλου, με το διευθύνοντα σύμβουλο του Ταμείου, Κώστα Μητρόπουλο, που στόχο είχε τον απολογισμό του 2011 και τον προγραμματισμό του 2012.
Ο διευθύνων σύμβουλος του Ταμείου εξήγησε στον υπουργό ότι οι αυξημένες προσδοκίες των επίσημων δανειστών είναι σχεδόν αδύνατο να πραγματοποιηθούν.
Εκανε μάλιστα την πρόβλεψη ότι τα έσοδα των αποκρατικοποιήσεων δεν θα είναι πολύ πάνω από 2,2% του ΑΕΠ, δηλαδή 4,6 - 4,7 δισ. ευρώ, όταν ακόμη και ο κρατικός προϋπολογισμός έχει βάλει ψηλά τον πήχη, προβλέποντας για τον επόμενο χρόνο έσοδα ύψους 9,3 δισ. ευρώ.
Ο κ. Μητρόπουλος τόνισε χθες στον υπουργό ότι το 2011 θα κλείσει με έσοδα αποκρατικοποιήσεων στο 1,6 δισ. ευρώ, ενώ τις πρώτες εβδομάδες του 2012 αναμένεται να ολοκληρωθεί η συμφωνία για την παράταση της σύμβασης διαχείρισης του Αεροδρομίου των Σπάτων, αλλά και η πώληση των δικαιωμάτων από τα κρατικά λαχεία.
Μουδιασμένες οι αγορές
Οπως ξεκαθαρίστηκε, απέναντι στο ελληνικό πρόγραμμα αξιοποίησης κινητής και ακίνητης περιουσίας οι αγορές είναι από μουδιασμένες μέχρι και εξαιρετικά επιφυλακτικές.
Αυτό αποδεικνύει και η αποτυχία τιτλοποίησης κάποιων περιουσιακών στοιχείων του Δημοσίου που επιχειρήθηκε στο τέλος του καλοκαιριού.
Οι τράπεζες ζήτησαν κάλυψη 3 προς 1 σε περιουσία σε σχέση με τα χρήματα που θα έδιναν. Δηλαδή αν θα έφερναν κεφάλαια 1 δισ. ευρώ θα έπρεπε αυτά να ήταν καλυμμένα με ακίνητη περιουσία που αποδεδειγμένα θα είχε αξία 3 δισ. ευρώ. Τα δε ομόλογα που θα εξέδιδαν, υπολογίστηκε ότι θα έπρεπε να είχαν επιτόκιο κοντά στο 8%, δηλαδή το διπλάσιο με αυτό που θα δανείζεται η Ελλάδα, όταν και όποτε ενεργοποιηθεί η δεύτερη δανειακή σύμβαση.
Ενα δεύτερο δείγμα της κατάστασης που αντιμετωπίζουν είναι η αντιμετώπιση των 39 ακινήτων που θα δίνονταν για πώληση και επαναμίσθωση (sale & lease back) και τα οποία μπήκαν την τελευταία στιγμή στο πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων του 2011. Παρότι τα ακίνητα ήταν στην πλειοψηφία τους «φιλέτα» μέσα σε μεγάλα αστικά κέντρα, το ενδιαφέρον ήταν σχεδόν μηδενικό.
Οι εισηγμένες εταιρείες
Σε ό,τι αφορά τις εισηγμένες εταιρείες, τα πράγματα είναι σαφώς χειρότερα. Κανείς δεν θέλει να αγγίξει σε αυτήν τη φάση τις ελληνικές τράπεζες. Τα μονοπώλια του νερού, του ρεύματος συναντούν το γενικότερο πρόβλημα επιφύλαξης που επικρατεί σήμερα σε όλη την Ευρωπαϊκή Ενωση.
Το φυσικό αέριο και ειδικά η αποκρατικοποίηση της ΔΕΠΑ και της θυγατρικής της ΔΕΣΦΑ, που υποτίθεται ότι θα παίξει το ρόλο της ρυθμιστικής αρχής στη συγκεκριμένη αγορά στο μέλλον, καθυστερεί λόγω λαθών στις επιλογές που έγιναν κατά το παρελθόν.
Η σχέση που υπάρχει μεταξύ της ΔΕΠΑ και της ΔΕΗ, που είναι και ο μεγαλύτερος πελάτης αλλά και εν δυνάμει βασικός μέτοχος λόγω του δικαιώματος προαίρεσης που κατέχει εδώ και 14 χρόνια, θα πρέπει να ξεδιαλύνει πριν προχωρήσει η αποκρατικοποίηση.
Το θέμα του call option της ΔΕΗ [DEHr.AT]
φαίνεται να ξεκαθαρίζει, αλλά θα πρέπει να οριστεί τίμημα για την αποζημίωση της επιχείρησης ηλεκτρισμού. Από εκεί και πέρα θα πρέπει να οριστεί και μια νέα σχέση των ΕΛΠΕ με τη ΔΕΠΑ, στην οποία κατέχει το 35%.

Η μεγαλύτερη πετρελαϊκή εταιρεία της χώρας, όπου το Δημόσιο κατέχει λίγο παραπάνω από το 34%, θα πρέπει να ξεκαθαρίσει τη σχέση πριν ξεκινήσει και η δική της αποκρατικοποίηση.
Η αξιοποίηση των βασικών υποδομών με πρώτη αυτή των νέων αυτοκινητόδρομων (πλην αυτή της Εγνατίας Οδού) είναι υπονομευμένη από την έλλειψη της χρηματοδότησης που καθυστερεί την κατασκευή εδώ και περίπου ένα χρόνο.
Οι υποψήφιοι επενδυτές δεν είναι εξασφαλισμένοι ότι θα πάρουν τα χρήματά τους και άρα περιμένουν την κατάσταση να καλυτερεύσει. Τα περιφερειακά λιμάνια και τα αεροδρόμια είναι καλή ιδέα, αλλά χρειάζεται ακόμη μεγάλη προετοιμασία πριν από την εφαρμογή της.
Τα δύο μεγάλα λιμάνια της χώρα, αυτά του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης, έχουν λίγο καλύτερη εικόνα ως αποκρατικοποιήσεις, αλλά εκεί θα πρέπει να αναμένονται έντονες κοινωνικές αντιδράσεις. Η έντασή τους θα είναι ίδια ή και μεγαλύτερη απ' αυτή που υπήρξε με τη μερική αποκρατικοποίηση του Πειραιά στην Cosco.
Η τρόικα
Στις συναντήσεις που είχαν τις προηγούμενες εβδομάδες οι άνθρωποι του Ταμείου με τους εκπροσώπους της Ε.Ε., του ΔΝΤ και της ΕΚΤ το κλίμα ήταν μάλλον ηλεκτρισμένο.
Η τρόικα ήταν αμετακίνητη στις απόψεις της, μέχρι και απειλητική. Οι εκπρόσωποι άκουσαν βέβαια όλα όσα τους είπαν οι υπεύθυνοι του Ταμείου, αλλά ήταν ανένδοτοι στις απαιτήσεις για τα έσοδα τα οποία έχουν συμφωνηθεί με το μεσοπρόθεσμο δημοσιονομικό πρόγραμμα.
Με αυτό το σκεπτικό ζήτησαν από το Ταμείο να πουλάει στις τιμές που δίνει η αγορά για να πάρουν και πάλι την απάντηση ότι το ζήτημα δεν είναι οι τιμές, αλλά η έλλειψη αγοραστών.
Το σχέδιο Eurika
Στο επιχείρημα εκ μέρους της ελληνικής πλευράς ότι η καθυστέρηση οφείλεται περισσότερο στην κακή αγορά και όχι τόσο σε τεχνικά προβλήματα, η απάντηση της τρόικας ήταν ότι η μόνη λύση είναι να εφαρμοστεί το σχέδιο Eurika των συμβούλων της Γερμανίδας καγκελαρίου.
Το πλάνο, δηλαδή, που ήθελε τη συγκέντρωση των δικαιωμάτων κινητής και ακίνητης περιουσίας αξίας περίπου 150 δισ. ευρώ, τα οποία θα μεταβίβαζαν σε ένα ταμείο που θα είχε την ευθύνη η Ε.Ε.
Το ταμείο αυτό θα έδινε προκαταβολικά τα χρήματα της αξίας του χαρτοφυλακίου του στην Ελλάδα για τη μείωση του χρέους της και στη συνέχεια θα αναλάμβανε να πουλήσει την περιουσία που είχε στην καλύτερη δυνατή τιμή.
Και εκεί όμως οι αντίδραση των στελεχών του ταμείου ήταν ότι το εγχείρημα θα αποτύγχανε λόγω των δυσκολιών που έχει η αποτίμηση των περιουσιακών στοιχείων και ειδικά αυτών της ακίνητης περιουσίας.
Τι προβλέπει το πρόγραμμα για το 2012
Πρωτοφανής μπορεί να χαρακτηριστεί τόσο η έκταση όσο και οι απαιτήσεις για έσοδα (προβλέπονται 10 δισ. ευρώ) από το πρόγραμμα των αποκρατικοποιήσεων που έχει συνταχθεί για τον επόμενο χρόνο. Με την αλλαγή του χρόνου όλα θα πρέπει να είναι έτοιμα, καθώς 28 αποκρατικοποιήσεις τμημάτων κινητής και ακίνητης περιουσίας δεν είναι εύκολες.
Στο πρώτο τρίμηνο του επόμενο χρόνου πρέπει να ολοκληρωθεί η πώληση της εταιρείας των κρατικών λαχείων, η πώληση του 34 % του ΟΠΑΠ σε ιδιώτες, το πρώτο κομμάτι των αποκρατικοποιήσεων δημόσιων ακινήτων, η πώληση της ΛΑΡΚΟ και της εταιρείας Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα και του ποσοστού που κατέχει το Δημόσιο στο Καζίνο της Πάρνηθας.
Στο δεύτερο τρίμηνο θα πρέπει να ολοκληρωθεί η επέκταση της σύμβασης του αεροδρομίου των Σπάτων, η πώληση των ΕΛΠΕ, μεριδίου της ΔΕΠΑ και του ΔΕΣΦΑ του ΟΔΙΕ η περαιτέρω αποκρατικοποίηση του ΟΛΠ [OLPr.AT]
και του ΟΛΘ και η πώληση του εμπορικού τμήματος του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων.

Στο τρίτο τρίμηνο του χρόνου έχει προγραμματιστεί η πώληση τουλάχιστον του 38,8% της Αγροτικής Τράπεζας, οι συμβάσεις παραχώρησης των περιφερειακών αεροδρομίων, η πώληση μεριδίου τουλάχιστον 40% από τα ΕΛ.ΤΑ., η πώληση τουλάχιστον 17% από τη ΔΕΗ και οι πρώτες παραχωρήσεις για τα περιφερειακά λιμάνια.
Στο τέταρτο τρίμηνο του χρόνου ετοιμάζεται η πώληση του 61% της ΕΥΔΑΠ [EYDr.AT]
και του 34% της ΕΥΑΘ. του 34% του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου το πρώτο κομμάτι από μετοχές σε δικαιώματα των ελληνικών αυτοκινητόδρομων, το δεύτερο κομμάτι από την αξιοποίηση των δημόσιων ακινήτων και η πώληση των δικαιωμάτων εξόρυξης χρυσού στη Θράκη.

ΤΑΣΟΣ ΔΑΣΟΠΟΥΛΟΣ - tdas@naftemporiki.gr
0 γραψτε το σχολιο σας:
Δημοσίευση σχολίου
Παρακαλώ όταν σχολιάζετε ανώνυμα να είστε ευγενείς και να αποφεύγετε τα προκλητικά σχόλια.
Σχόλια τα οποία προέρχονται από χρήστες των οποίων τα στοιχεία δεν είναι ευκρινώς αναγνωρίσιμα και περιέχουν προσβλητικές εκφράσεις ή αφήνουν υπονοούμενα θα διαγράφονται χωρίς άλλη προειδοποίηση.
Η ουσία της παρέμβασης του καθένα πρέπει να αφορά γεγονότα ή καταστάσεις και όχι πρόσωπα.