Τετάρτη 17 Αυγούστου 2011

ΣΥΝΟΠΤΙΚΟΣ ΓΝΩΜΟΔΟΤΙΚΟΣ ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ ΚΑΙ ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ ΕΠΙ ΤΩΝ «ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΕΩΝ » ΤΟΥ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟΥ ΠΕΡΙ «ΡΥΘΜΙΣΕΩΣ ΤΗΣ ΑΓΟΡΑΣ ΠΑΙΓΝΙΩΝ ΚΑΙ ΑΛΛΩΝ ΔΙΑΤΑΞΕΩΝ»



ΔΙΚΗΓΟΡΙΚΟ    ΓΡΑΦΕΙΟ
ΦΙΛΙΠΠΟΥ  ΔΗΜ.  ΖΙΑΝΝΗ & Συνεργατών
Μητροπόλεως 40, Θεσσαλονίκη  54623  τηλ. -  fax :  2310 / 271  550,  272  550

ΣΥΝΟΠΤΙΚΟΣ ΓΝΩΜΟΔΟΤΙΚΟΣ ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ ΚΑΙ ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ
ΕΠΙ ΤΩΝ «ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΕΩΝ » ΤΟΥ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟΥ ΠΕΡΙ «ΡΥΘΜΙΣΕΩΣ ΤΗΣ ΑΓΟΡΑΣ ΠΑΙΓΝΙΩΝ ΚΑΙ ΑΛΛΩΝ ΔΙΑΤΑΞΕΩΝ»

Θεσσαλονίκη 10-8-2011
         
Επί της ανατεθείσης σε εμένα εντολής υπό της κας Αναστασίας Τζαμπαζλή , Προέδρου της «Ένωσης Πρακτόρων ΟΠΑΠ Α.Ε. Νομών  Θεσσαλονίκης και Χαλκιδικής» , σχετικά με τις προσθήκες – αναδιατυπώσεις – τροποποιήσεις επί του νομοσχεδίου περί «ρύθμισης της αγοράς παιγνίων και άλλων διατάξεων», συνοπτικώς παραθέτω προς το Δ.Σ. τις παρατηρήσεις μου:


           Γενικός Προβληματισμός επί των τροποποιήσεων.
«Διερωτώμεθα» πως σε ένα νομοσχέδιο το οποίο κατατέθηκε προσφάτως στη Βουλή και το οποίο ακόμη βρίσκεται στο στάδιο της επεξεργασίας  προς ψήφιση κατ’ άρθρο , είναι δυνατόν να υπάρξουν σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα διορθωτικές παρεμβάσεις του αρμοδίου Υπουργού κ. Βενιζέλου.
Πράγματι ενώ το αρχικό νομοσχέδιο για την «ρύθμιση της αγοράς παιγνίων κ.λ.», δηλ. κυρίως για τα «παιγνιομηχανήματα» και  το «ιντερνετικό στοίχημα» κατατέθηκε προς ψήφιση στη Βουλή την 14-7-2011 , είκοσι μόλις ημέρες μετά (την 3-8-2011) κατατίθενται τροπολογίες !!!
Δεν μεσολάβησε δηλ. κάποιο χρονικό διάστημα εφαρμογής του Νόμου, ώστε να ανακύψουν τυχόν κενά και ατέλειες που θα έπρεπε να καλυφθούν δια της αντίστοιχης τροπολογίας .
Αναρωτιέται λοιπόν κανείς , επρόκειτο περί ενός Νομοσχεδίου που κατατέθηκε «προχείρως» ή  σκοπίμως κατατέθηκε με ελλείψεις ώστε αυτές να «καλυφθούν» κατά τη συζήτησή του στη Βουλή  ως κυβερνητικές παροχές ;
Επίσης κατά τη σύνταξή του δεν μεσολάβησαν διαβουλεύσεις, ζυμώσεις, εισηγήσεις των αρμοδίων θεσμικών φορέων (μεταξύ αυτών ΟΠΑΠ και ΠΟΕΠΠΠ) αλλά και άλλων παραγόντων ;

 Παρατηρήσεις και ερωτηματικά επί των τροποποιήσεων .
1.      Στο άρθρο 39 περί «αδειοδότησης τυχερών παιγνίων» και στην παράγραφο 1 αναφέρεται ότι θα λειτουργήσουν 35.000 παιγνιομηχανήματα .
Στην παράγραφο 2 αναφέρεται ότι εξ αυτών με μία άδεια θα χορηγηθούν στον ΟΠΑΠ Α.Ε. 16.500 μηχανήματα εκ των οποίων 15.000 θα εγκατασταθούν αποκλειστικά στα πρακτορεία ΟΠΑΠ και 1.500 θα δοθούν μέσω ΟΠΑΠ  στα πρακτορεία του ΟΔΙΕ Α.Ε.
Στην  παράγραφο 6 αναφέρεται ότι η άδεια είναι προσωπική και αμεταβίβαστη και ότι ο ΟΠΑΠ μπορεί να παραχωρεί σε τρίτους έναντι ανταλλάγματος το δικαίωμα εκμετάλλευσης .
Εκ των ανωτέρω συνάγεται ότι ο ΟΠΑΠ Α.Ε. δεν θα πάρει μόνο μία άδεια για 16500 παιγνιομηχανήματα αλλά για περισσότερα ή για όλα ώστε να μπορεί να διαθέσει σε τρίτους δικαίωμα εκμετάλλευσης .
Στην  παράγραφο 8 αναφέρεται ότι με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών μπορεί να εκδίδονται νέες άδειες για μέρος ή το σύνολο των υπολοιπομένων (18.500) παιγιομηχανημάτων  κατόπιν δημόσιου διαγωνισμού .
Ερώτημα: τα μηχανήματα αυτά θα διατεθούν άμεσα από τον Υπουργό ή κατόπιν εισηγήσεως του ΟΠΑΠ ; Κατά την κατάθεση των τροποποιήσεων στη Βουλή την 3-8-2011 ο κ. Βενιζέλος ανέφερε μεταξύ άλλων ότι «Σε μια πρώτη φάση θα αντλήσουμε έσοδα από τη επέκταση της άδειας του ΟΠΑΠ και τη χορήγηση της μιας αποκλειστικής αδείας για τα 35000 παιγνιομηχανήματα……». Έτσι δίδεται μεν απάντηση στο προηγούμενο ερώτημα ότι τελικώς θα δοθεί μία άδεια στον ΟΠΑΠ Α.Ε. με δικαίωμα παραχώρησης σε τρίτους έναντι ανταλλάγματος , αυτό όμως θα έπρεπε να προκύπτει ρητώς από αυτό τούτο το νομοθέτημα , ώστε να είναι γνωστό εκ των προτέρων ότι μόνον ο ΟΠΑΠ θα έχει δικαίωμα παραχωρήσεως σε τρίτους της εκμετάλλευσης έναντι ανταλλάγματος.
Στην τροπολογία (ως προσθήκη της παρ. 2 του άρθρου 39) αναφέρονται μεταξύ άλλων τα εξής «Οι παραχωρησιούχοι επιλέγουν τα μηχανήματα που θα χρησιμοποιήσουν καθώς και τα παίγνια που θα προσφέρουν » .
Ερώτηματα: α. Τα 15.000 παιγνιομηχανήματα θα εγκατασταθούν αναλογικά στα πρακτορεία ΟΠΑΠ ; Δηλαδή περί τα τρία παιγνιομηχανήματα ανά πρακτορείο ή θα ληφθούν υπόψη και άλλες παράμετροι όπως π.χ. το εμβαδόν του πρακτορείου κ.λ. ;
β. Οι πράκτορες θα μπορούν να εγκαταστήσουν παιγνιομηχανήματα σε ανεξάρτητο χώρο που θα τα προμηθευτούν από τους παραχωρησιούχους (τρίτους) ; Σ’ αυτή την περίπτωση δε θα θεωρηθεί ότι ο πράκτορας ασκεί δραστηριότητα ανταγωνιστική των προσφερομένων υπό του ΟΠΑΠ Α.Ε. υπηρεσιών ενάντια στη «Σύμβαση» ;
γ. Οι πράκτορες θα έχουν δικαίωμα επιλογής των παιγνιομηχανημάτων και των προσφερομένων παιγνίων, όπως οι παραχωρησιούχοι ;
δ. οι παραχωρησιούχοι που θα δύνανται να εγκαθιστούν τα παιγνιομηχανήματα σε αδειοδοτημένους χώρους τρίτων, θα υπόκεινται στους περιορισμούς της «Σύμβασης » όσον αφορά την τήρηση των αποστάσεων των 200 μέτρων ή δίπλα στο κατάστημα του πράκτορα θα μπορεί να αναφύεται αμιγής χώρος με εγκατεστημένα είκοσι πέντε παιγνιομηχανήματα από είκοσι όπως προεβλέπετο αρχικά και η τροπολογία του άρθρου 43 εδ. β’ περ.β’ επέτρεψε ; 
2.      Στο άρθρο 45 περί αδειών τυχερών παιγνίων μέσω ίντερνετ και στην παράγραφο 1 , όπως αντικαταστάθηκε ολόκληρη, αναφέρεται ότι «Η διεξαγωγή στην Ελληνική Επικράτεια τυχερών παιγνίων μέσω του διαδικτύου (internet) ανήκει στην αποκλειστική δικαιοδοσία του Δημοσίου που την ασκεί μέσω ειδικά αδειοδοτημένων παρόχων ». Στην  παράγραφο 3 αναφέρεται ότι «Με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών προκηρύσσονται άδειες (με την τροπολογία διεγράφη ο αριθμός των 15 έως 50 αδειών ) που χορηγούνται ύστερα από διεθνή πλειοδοτικό διαγωνισμό  » .
Ερώτημα: Ανατρέπεται δηλ. και δεν θα ισχύει η από 15-12-2000 υπογραφείσα Σύμβαση μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου αφενός (εκπροσωπηθέντος υπό του τότε Υφυπουργου Οικονομικών κ. Γεωργίου Δρυ και του τότε Υφυπουργού Πολιτισμού , αρμόδιου για θέματα αθλητισμού κ. Γεωργίου Φλωρίδη) και του ΟΠΑΠ Α.Ε. αφετέρου (εκπροσωπηθέντος υπό του τότε Προέδρου του Δ.Σ. κ. Κωνσταντίνου Κοσκινά) σύμφωνα με την οποία , μεταξύ άλλων, στο άρθρο 3 αυτής  υπό τον τίτλο «Παραχώρηση- Διάρκεια της Σύμβασης» μνημονεύεται ότι «Το αποκλειστικό δικαίωμα που αναφέρεται στο προοίμιο της Σύμβασης και που ασκείται με οποιοδήποτε πρόσφορο τρόπο ή μέσο παρέχει η σύγχρονη τεχνολογία (άρα και το διαδίκτυο) παραχωρείται στον ΟΠΑΠ για χρονικό διάστημα είκοσι (20) ετών , όση και η διάρκεια της Σύμβασης , το οποίο λήγει την 12η Οκτωβρίου έτους 2020 »;
Στην περίπτωση αυτή, της ανατροπής δηλ. της ανωτέρω Συμβάσεως ,ήτοι της μονοπωλιακής εκμεταλλεύσεως  των πάσης φύσεως παιγνίων, στοιχημάτων, παιγνιομηχανημάτων , ιντερνετικού στοιχήματος κ.λ. από τον ΟΠΑΠ Α.Ε. ανακύπτουν ενδεχομένως διάφορα θέματα και αξιώσεις μεταξύ ΟΠΑΠ ,Δημοσίου και πρακτόρων.
3.      Στο άρθρο 50 προσετέθη η παράγραφος 12 στην οποία μεταξύ άλλων παρατίθενται και τα εξής: «Εταιρίες παροχής υπηρεσιών στοιχημάτων και τυχερών παιγνίων μέσω του διαδικτύου που είναι νόμιμα εγκατεστημένες … στην Ευρωπαική Ένωση … μπορούν να συνεχίσουν την παροχή υπηρεσιών …. μέχρι την εφαρμογή των διατάξεων του νόμου αυτού …. μόνον εφόσον υπαχθούν αμέσως και οικειοθελώς στο φορολογικό καθεστώς του νόμου αυτού αναδρομικά από την έναρξη της πραγματικής παροχής υπηρεσιών τους στην Ελλάδα …. » . Με τον τρόπο αυτόν δηλ. της οικειοθελούς αναδρομικής φορολόγησης καλύπτεται και η επιταγή του άρθρου 78 του Συντάγματος περί μη δυνατότητας αναδρομικής επιβολής φόρου. 
Ερώτηματα: α. Που πήγαν οι αγώνες των πρακτόρων  κατά του μέχρι σήμερα «παρανόμου» ιντερνετικού στοιχήματος ;
Ακολουθείται δηλ. και εν προκειμένω η γνωστή εισπρακτική πρακτική της  νομιμοποίησης των αυθαιρέτων και των ημιυπαιθρίων.
β. Αναφέρεται το νομοθέτημα στην δυνατότητα των διαδικτυακών παρόχων να παραμείνουν σε λειτουργία μετά την ψήφιση του νόμου , εφόσον οι ίδιοι επιλέξουν να ενταχθούν στο νέο φορολογικό καθεστώς που καθιερώνεται , αναδρομικώς από την έναρξη της δραστηριότητάς τους στην Ελλάδα. Δηλαδή εν εναντία περιπτώσει δεν θα έχουν δικαίωμα ασκήσεως αυτής της δραστηριότητας , ως μη νόμιμοι. Συνεπώς ερωτάται μέχρι σήμερα μπορούσε το Δημόσιο ή και ο ΟΠΑΠ ΑΕ να επιδιώξουν την άρση της παρανομίας και δεν το έπραξαν;
γ. Τι θα μπορούσε να γίνει αν μία  επιχείρηση διαθέσεως αναλόγων υπηρεσιών τυχερών παιγνίων είχε νομίμως την έδρα της στα επονομαζόμενα κράτη-φορολογικούς παραδείσους και μέσω του διαδικτύου προσέφερε τις υπηρεσίες της επ’ ανταλλάγματι; 
Με τη μελέτη και τη συζήτηση του εν λόγω νομοσχεδίου και των τροποποιήσεών του κυρίως μέσα στα θεσμικά όργανα από τους εκλεγμένους εκπροσώπους του κλάδου, θα ανακύψουν εκ του ασφαλούς πολλά περισσότερα ερωτηματικά και κυρίως απαντήσεις – προτάσεις – εισηγήσεις που εύχομαι να εισακουσθούν από τους αρμόδιους φορείς.
Με τιμή
Ο γνωμοδοτήσας δικηγόρος



          ΦΙΛΙΠΠΟΣ ΔΗΜ.ΖΙΑΝΝΗΣ (Α.Μ.1573)
         Μητροπόλεως 40, 54623 Θεσσαλονίκη
      τηλ.-fax: 2310 271550, 272550





0 γραψτε το σχολιο σας:

Δημοσίευση σχολίου

Παρακαλώ όταν σχολιάζετε ανώνυμα να είστε ευγενείς και να αποφεύγετε τα προκλητικά σχόλια.
Σχόλια τα οποία προέρχονται από χρήστες των οποίων τα στοιχεία δεν είναι ευκρινώς αναγνωρίσιμα και περιέχουν προσβλητικές εκφράσεις ή αφήνουν υπονοούμενα θα διαγράφονται χωρίς άλλη προειδοποίηση.
Η ουσία της παρέμβασης του καθένα πρέπει να αφορά γεγονότα ή καταστάσεις και όχι πρόσωπα.